גוף-מרחב-פעולה #4

כשריקוד ואדריכלות נפגשים: שיתוף פעולה יוצא דופן בין גוף, מרחב ופעולה

כל מי שאי פעם ביקר במוזיאון או צפה במחזה יודע ששיתופי פעולה בעולם האמנות אינם דבר זר או יוצא דופן. אולם, שיתוף פעולה בין אדריכלים לבין רקדנים אשר מגיבים דרך כוריאוגרפיה למרחב הארכיטקטוני סביבם הוא לא משהו ששומעים עליו כל יום. הנה עוד פרטים על האירוע מעורר ההשראה 

 

מספיק לצפות בסרט "לה לה לנד" כדי לראות עד כמה האדריכלות האורבנית משפיעה על כל שיר ותנועת ריקוד בסרט. אותו הקשר הוא למעשה זה שגרם לכך שהסרט (כמעט) זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפרסי האוסקר. יחסים בין עולמות אמנות שונים מתקיימים בכל מיני צורות, אולם הקשר בין אדריכלות וריקוד הוא בהחלט לא אחד מבין השילובים שאנחנו רגילים לשמוע עליהם.

זה מה שגרם לשיתוף הפעולה הייחודי בין המחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה לבין RE-SEARCH , תכנית להכשרת רקדנים יוצרים, להיות כך כך מיוחד. במסגרת האירוע גוף-מרחב-פעולה הוצגו מייצבים אדריכליים גדולי מימדים אליהם הגיבו הרקדנים בכוריאוגרפיה אשר נוצרה כתוצאה מהמפגש בין גופם לבין המרחב הארכיטקטוני.

 

האלמנטים בהם התרכז הפרויקט היו הגוף, המרחב והפעולה והקשר בין שלושתם. כלומר, הבחינה של היחס בין גוף למרחב בו הוא נמצא.

 

 

הרקדנים הגיחו מתוך הקהל בלבוש יומיומי

המיצבים תוכננו במסגרת סטודיו אשר נקרא גוף-מרחב-פעולה, קורס לסטודנטים משנה ב' במחלקה לארכיטקטורה, בראשות ארכ' אירית צרף נתניהו, במרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה. הקורס התמקד בצד הקונספטואלי של הביטוי והעשייה האדריכליים-מרחביים והיחסים שבין גוף וחלל. כחלק מבחינת נושא זה, הוזמנו כוראוגרפים תלמידי שנה ב' בתכנית RE-SEARCH, להגיב ביצירת קטעי דואט וטריו בשיתוף עם רקדנים משנה א'.

 

הרקדנים הגיחו מתוך הקהל בלבוש יומיומי והגיבו בכוריאוגרפיות אשר נוצרו כתוצאה מהמפגש בין גופם לבין המיצבים האדריכליים שהיו סביבם. באירוע הוצגו חללים תלת מימדיים מופשטים גדולי מימדים אשר אינם פונקציונאליים במובן המעשי. המייצבים בחנו את היחסים שבין גוף למרחב, הפעולות שיחסים אלו מייצרים, והשפעת המרחב הבנוי על התנועה הפיזית.

 

 

מקור ההשראה למיצבים: הקשר שבין משחק קבוצתי לבין התרחשותו בחלל

המיצבים באירוע תוכננו בהשראת משחקים קבוצתיים שונים, ביניהם משחק כדורסל, פרה עיוורת וקפיצה משותפת על טרמפולינה. המחשבה שהובילה את התכנון הייתה שכשם שבכל מפגש קבוצתי שכזה נוצרות קומפוזיציות מרחביות משתנות בין המשתתפים לבין החלל בו מתקיים המשחק, כך יקרה גם בין הרקדנים לבין המייצבים השונים. 

 

מהות אותו משחק חברתי יוצגה באמצעות קומפוזיציה וחומר, ואילו מערכות היחסים האנושיות אשר באות לידי ביטוי בחלל ובמרחב בוטאו באמצעות הכוריאוגרפיה של הרקדנים. באותו אופן שבו הרקדנים ביטאו את תחושותיהם כלפי המיצב באמצעות פעולה פיזית, היא הריקוד, התגובה הפיזית של הצופה לאירוע כולו נועדה הייתה לייצג ביטוי חדש לפעילות החברתית שעל פיה תוכנן המיצב.

 

האירוע גוף-מרחב-פעולה בא לערער את האופן שבו אנשים מתנהלים במרחבים פונקציונאליים באופן אוטומטי. כך למשל, כשישנו כיסא, אנחנו יושבים עליו וכאשר ישנו חלון מולנו, אנחנו מביטים דרכו החוצה. אותה התנהלות טבעית במרחב, כמו גם התחושות שלנו כלפי גופנו, הם אלה אשר מנחים את האופן שבו אנחנו מבינים ותופסים את העולם, המרחב והחלל. מרחב אדריכלי ייחודי הוא מרחב אשר מאפשר סיטואציות אנושיות וחברתיות ותנועה פיזית מגוונת. מכאן שאף על פי שזה נדמה לנו מוזר בהתחלה, הקשר בין אדריכלות לבין ריקוד הוא הקשר ההגיוני ביותר שניתן לעשות. 

 

 

המייצבים באירוע בהנחיית ובאוצרות אדר' רותם ריטוב ואדר' רענן שטרן.

יצירות המחול בהנחיית אור מרין ואורן נחום.

www.re-search-dance.com

 

לגלרית התמונות