תכנית הלימודים

תכנית הלימודים לתואר ראשון בתקשורת חזותית דינמית ומותאמת לעתיד המשתנה ללא הרף עם דגש רב על מקצועות המדיה השונים הכוללים הבנה מעמיקה של המדיה הדיגיטלית, תפישה וירטואלית ומקצועות לימוד מסורתיים כגון צורה וצבע כתב וטיפוגרפיה ועוד.

 

תכנית לימודי תקשורת חזותית בפריסה לפי שנים

 

תכנית הלימודים

תכנית הלימודים דינמית ומעודכנת לעתיד המשתנה ללא הרף, תוך מתן דגש על מקצועות המדיה השונים: הבנה מעמיקה של המדיה הדיגיטלית, תפישה וירטואלית, עיצוב אינטראקטיבי לפלטפורמות הסלולריות השונות, ממשחקי מחשב ועד עיצוב אינטראקטיבי במרחב הפיזי. כמו גם עיצוב לאתרים, למדיות שידור טלוויזיוניות, אנימציה תלת מיימדית, אנימציה קלאסית, לימודי וידיאו הכוללים תסריטאות, בימוי, עריכה סאונד ופוסט פרודקשן. כל זאת לצד מקצועות לימוד מסורתיים כגון עיצוב גרפי, תפישה חזותית, צורה וצבע, כתב וטיפוגרפיה, עיצוב אריזות ועיצוב בתלת מימד, צילום וידאו וסטילס, פרסום וארט דירקשן, איור, ציור, רישום וסדנאות משי ותחריט. הסטודנט רוכש ידע מעמיק בתולדות האמנות, תולדות העיצוב, תקשורת המונים, סוגיות מדעי החברה והרוח ולימודי חינוך והוראה. וכמובן רוכש ידיעה טכנית בתוכנות לסוגיהן המשתנים ע״פ צרכי השוק והמקצוע.

 

מהם תחומי הלימוד העיקריים?

התחום העיוני

תחום זה מעניק מושגי יסוד בתחום העיצוב, האמנות והתקשורת, תוך הקניית ידע מעמיק בתולדות האמנות, תולדות העיצוב, תקשורת המונים ומדעי החברה. הסטודנטים נחשפים לסוגיות מתחום התקשורת, שבאמצעותן בא לידי ביטוי פיתוח כושרם האינטלקטואלי והאסתטי - לניתוח, להערכה ולשיפוט של היבטי עיצוב בחברה מודרנית.

התחום היישומי

בתחום זה רוכשים הלומדים ידע יישומי, מיומנויות וטכניקות מגוונות בעיצוב תקשורת חזותית, תוך הקניית ידע מעמיק בעיצוב בסיסי, צורה וצבע, עיצוב גרפי, כתב וטיפוגרפיה, תפיסה חזותית, עיצוב תלת-מימדי, איור, אנימציה קלאסית, אנימציה ממוחשבת, פוטוגרפיקה, פרסום וארטדיירקשן, לימודי מחשב, הפקה דיגיטלית, לימודי מדיה, וידאו, רישום, ציור, הדפסים ותחריט. במשך הלימודים ירכשו הסטודנטים מיומנות גבוהה תוך התעדכנות מתמדת בתוכנות מתקדמות המשמשות אותנו בתחומי העיצוב השונים.
מושם דגש על פיתוח ההבנה ויכולת היישום של המעצב בפתרון בעיות בתקשורת חזותית אינפורמטיבית, תוך ראיית הצרכים החברתיים, הכלכליים והתרבותיים אותם הוא משרת.

לימודי חינוך

תחום זה אחראי להכשרת עובדי הוראה שישתלבו במגמות לעיצוב גרפי ולאמנות שימושית. השילוב שבין התמחות בעיצוב גרפי לבין לימודי ההוראה מאפשר טיפוח עובד הוראה בעל רגישות אסתטית וחברתית גבוהה.
המעצב הגרפי המומחה, שיעסוק בהוראה המקצוע, יוכל להקנות לתלמידיו רמת מיומנות טכנולוגית גבוהה בעיצוב לצד ערכים תרבותיים ותקשורתיים ומקומם בחברה דינאמית ומשתנה. כמו כן יוכשר להקנות לתלמידיו את היכולת להתמודד עם שפה חזותית ואת היכולת לנקוט עמדה ביקורתית כלפיה.

כיצד נפרסת תכנית הלימודים על פני שנות הלימוד?

  • שנים א' + ב' מוקדשות ללימוד יסודות המקצועות הרבים והשונים ומאפשרות טעימה מכל מה שתחום התקשורת החזותית מציע בעולמנו.  בתום שנה ב׳ יוכלו הסטודנטים להתמקד במסלול התכנים הקרוב לליבם.
  • בשנה ג' יעסקו הסטודנטים בשיוף וחידוד יכולותיהם והבאתן לרמה מקצועית ואינטלקטואלית העומדת בקנה אחד עם צורכי השוק.
  • שנה ד' מוקדשת לבניית תיק עבודות עשיר, מאתגר ומקצועי שישמש כמקפצה למציאת עבודה בשוק או להמשך לימודים לתואר שני.
    שיאה של השנה הזו - במצגות בפני גופים חיצוניים ותערוכת הסיום.

לאורך כל ארבע השנים מוקנים לימוד תוכנות ומיומנויות מחשב בצורה אינטנסיבית ומעודכנת לצרכי המקצוע והשוק. משנת הלימודים השניה מורכבים לימודי הסטודנט במחלקה ממקצועות חובה ובחירה.

מטרת לימודי החובה בשנים א' ו-ב' הנה להוות תשתית מקצועית מעמיקה להבנת הראיה והתפישה הגרפית, ובשנים ג' ו-ד' להעמיק את הידע בתחומי ההתמחות.

מטרת לימודי הבחירה הנה להרחיב ולהעשיר את הידע בתחומי ההתמחות, תוך כדי בניית מערכת אישית התואמת את נטיות הסטודנטים וכישוריהם.

 

תיאור מקצועות הלימוד

  • יסודות העיצוב הגרפי – יסודות העיצוב, רכישת מיומנות מקצועית, חשיבה צורנית, כושר תכנון וביטוי אסתטי ותפיסת חלל. סגנון צורה ודמות, תורת הצבע, קומפוזיציה, תפיסת חלל וטכניקות שונות.
  • סוגיות בתפיסה חזותית – הפיכת המופשט לתקשורתי ברמה מחקרית וויזואלית, פיתוח כושר ניתוח, ביקורת ודיון כיתתי.
  • תקשורת חזותית - עיצוב גרפי  – קישור כל הנושאים הנלמדים במסגרת המחלקה לתקשורת חזותית-עיצוב גרפי, שילוב טכניקות, סגנון ביטוי רעיוני להעברת המסר הרצוי.
  • טיפוגרפיה – הבנת מבנה האות, טיפול בטקסט כאמצעי להעברת מסרים (כמרכיב עצמאי או בשילוב עם אלמנט נוסף) תוך שמירת האיזון, הצורה והקומפוזיציה, פיתוח גופנים חדשים.
  • מבוא לאיור- הקורס הינו קורס בסיסי להקניית יסודות האיור. הקורס מתרגל עבודה במגוון כלים וטכניקות במטרה לבדוק את תפקיד הטכניקה באיור ,כבסיס לאיפיו של תוכן. יושם דגש רב על נושאים של סגנון, הסתכלות והעברת מסר בכלים איוריים.
  • מבוא לווידיאו – במסגרת הקורס נצפה במגוון רחב של יצירות ווידיאו מתחומים שונים: וידיאו ארט, אופנה, הנפשה, ווידיאו דאנס, קליפים מוזיקליים, ריאליטי, סדרות וידיאו. ננתח את ההיבטים הרעיוניים של היצירות ונעמוד על ההבדלים של הסוגות השונות. נעקוב אחר רצף ההחלטות האסתטיות של היוצרים (סוג הצילום, ארט, אביזרים,איפור, לוקיישן, פס קול, אפקטים וכד') והאופן שההחלטות הרעיוניות והאסתטיות ומספרות על 'רוח הזמן'.
  • איור – פירוש חזותי לתכנים רעיוניים בקו ובצבע תוך ביטוי אמנותי אישי הן כמוצר עצמאי והן כמוצר משלים.
  • עיצוב תלת-מימדי – התייחסות לנפחים ולחללים תוך מתן דגש למעבר מהמופשט לצורני - מוחשי ומהדו-מימד לתלת-מימד, פיתוח מוצרים ואריזות, הכרת טכנולוגיות וחומרים רלוונטיים ומתן פתרון לבעיות ספציפיות שתקשורת חזותית-עיצוב גרפי  דו-מימדי על גבי מוצר תלת-מימדי.
  • צילום – לימודים תיאורטיים ומעשיים בצילום שחור/לבן ובצילום צבע. פיתוח ההיבטים הרעיוניים והחזותיים שבצילום ופיתוח המיומנות הטכנית בצילום ובהדפסה.
  • הכרת המחשב – העמקת הידע ופיתוח השליטה והמיומנות בתוכנות גרפיות בסיסיות.
  • אילוסטרייטור, אינדיזיין ופוטושופ – תוכנות אלו נלמדות במהלך הלימודים במחלקה ומשמשות ככלי עזר ותמיכה ללימודי העיצוב.
  • עיצוב אתרים – הבנת התפיסה של העיצוב באינטרנט, עיצוב אתרים והכנת הגלישה. עיצוב אתר כחלק מתפיסת תקשורת והכרת תהליכי עבודה בעיצוב בעזרת חומרה ותוכנה מתאימים.
  • רישום – רישום דומם, נוף בשחור/לבן ובצבע, במגוון חומרים ובטכניקות שונות.
  • ציור – הקניית מיומנויות בציור באמצעות טכניקות וחומרים שונים תוך ביטוי אמנותי אישי עצמאי בשילוב חשיפת הסטודנט לאספקטים היסטוריים ועכשוויים בתולדות הציור.
  • שפה גרפית – הקורס יכלול לימוד ותרגול הדרגתי של בניית שפה גרפית, מרעיון לדימוי חזותי, לסדרת דימויים ולמערכת גרפית שלמה, תוך שימוש בכל הדיסציפלינות שנלמדו במחלקה עד כה. העמקת ההכרות, הלימוד וההתנסות בהעברת מסרים, תכנים ומידע במיגוון אמצעים חזותיים ופיתוח יכולת תרגום ויזואלי של תכנים וערכים למסרים מוגדרים ותקשורתיים. הכרות עם עיצוב מערכתי של מספר פריטים, ברמת מורכבות הולכת ועולה, תוך אפשרות בחירה ו/או שילוב מיגוון אמצעי המחשה לסוגיהם - עיצוב לדפוס, עיצוב אינטראקטיבי, עיצוב לשידור.
  • מבוא לעריכת וידיאו - הקניית כלים קונספטואליים לעריכה  ושפה אודיו ויזואלית.
  • מערכות עריכת וידיאו -  הקניית מיומנות בסיסית בעריכת וידאו בתכנת פרמייר פרו CC, מפתיחת פרוייקט ועד לייצוא סרט מוגמר. היכרות עם מושגי יסוד בקולנוע ובעריכה. חקירה והתנסות בעריכת ז'אנרים שונים. הבנת חשיבות המבנה בכל ז'אנר, ותפקיד העורכ/ת ביצירת המבנה. ניתוח וביקורת הדדית להטמעת תהליכי העבודה. הקניית מיומנות שליטה מלאה בפונקציות הבסיסיות של התוכנה כדי לאפשר יצירתיות בתכנים.
  • מבוא לאנימציה- מבוא לאנימציה קלאסית, הכרת עקרונות התנועה, לימוד  הכלים ושלבי העבודה המקצועיים בתהליך יצירת סרט אנימציה, התנסות בטכניקות שונות וצפייה במגוון רחב ככל האפשר של סרטוני אנימציה אישיים ומסחריים.
  • פלאש- לימוד מעמיק של תוכנת Flash המאפשרת להמחיש תנועה על גבי המחשב, ליצור אנימציות של תנועה וקול ולשלבן בדפי האינטרנט השונים ובמשחקי מחשב מגוונים. בעזרת תוכנה זו ניתן לבנות אתרי אינטרנט אינטראקטיבים וסרטוני אנימציה.
  • פרויקט עיצוב קונספטואלי - גלויות יד ושם – פרויקט משותף עם מגמת ההדרכה בביה״ס הבין לאומי להוראת השואה ביד ושם, העוסק בהנצחת השואה ובסוגיות שונות העולות לאורך השנים. במסגרת הפרויקט מעצבים סטודנטים סדרת פריטים בהם הם מבטאים את עמדותיהם ותחושותיהם בנושא. הפריטים כלי חשוב בפעילות החינוכית בבי״הס הבין לאומי להוראת השואה ומופצות בדרכים שונות בארץ ובעולם. פורמט הפריטים פתוח ואינו מוגבל לחומר, צורה, מדיה או גודל מסוים וזאת בתנאי שישרת את המסר ויעצים את החוויה בעבודה.
  • מיתוג - הקורס נועד להעניק לסטודנטים ידע רב תחומי בנושא עקרונות המיתוג שיאפשר להם לשאול השאלות הנכונות ולפתח עמדת הובלה בתוך קבוצות עבודה במשרדי מיתוג ופרסום, או כמעצבים עצמאיים מול לקוחותיהם.  הקורס יעסוק בתכנים הבאים : מהו מותג, היסטוריה של מותגים, חשיבות המותג, ערכים וערכי ליבה של מותגים, עקרונות המיתוג, תרגום ערכים לשפה גרפית ייחודית והכרה בסיסית של מונחים מרכזיים כמו : שווי המותג, מותג כריזמטי ועוד ויישומם בשיח המקצועי.
  • טיפוגרפיה חווייתית - מטרת הקורס  היא להקנות לסטודנטים הבנה בכל הנושאים הקשורים לעיצוב הטיפוגרפי בפרט, ועיצוב התקשורת החזותית בכלל. בקורס המשלב הרצאות פרונטאליות עם התנסות מעשית - יתנסה הסטודנט במגוון פרויקטים ומשימות כגון: העברת מסר קונספטואלי בעזרת כתב ואותיות, פיתוח שפה עיצובית והעברת ביטוי טיפוגרפי,  בחירה מושכלת בגופנים שונים,  הכרת גופנים שונים,  עבודה מול גריד טיפוגרפי והשימוש הנכון בו,  שילוב בין אימג׳ לטיפוגרפיה, הכרה של סגנונות טיפוגרפיים / אמנותיים / עיצוביים לאורך ההיסטוריה, טיפוגרפיה בפרינט ובסביבת מסך, השוואה ביניהם תוך כדי דיון והתנסות ועוד.
  • עיצוב אתרים מתקדם - מטרות הקורס הינה הכרות והבנת עולם האינטרקטיב, המונחים המקצועיים, הדרישות והמגבלות, הרשת והדפדפנים והתנסות מעשית בתהליך העבודה מתחילתו (איפיון אתר) ועד סופו (עיצוב שמוכן לפיתוח). יושם דגש רב בהכרות ומיומנות הסטודנטים בתוכנת פוטושופ בלימוד ותרגול ודרכי עבודה מקצועיות בתוכנה במהלך השיעורים.
  • עיצוב משחקי מחשב - עיצוב ארט למשחקי מחשב, היכרות עם עולם פיתוח המשחקים האלקטרוניים, עם השוק והתעשייה העולמית והמקומית ועם תהליך פיתוח משחק. הבנת מקום המעצב בתהליך ומקום הארט במוצר הסופי. ניתוח סוגים שונים של ארט במשחקים על פני פלטפורמות שונות וז'אנרים שונים והגדרת השפה הויזואלית. הפקת ארט לפרוייקט משחקי במסגרת סדנה שתמשך לאורכו של הקורס.
  • אפטר אפקטס – הקורס יעסוק בלימוד תוכנת אפטר אפקטס - תוכנה לעיבוד ויצירה של תוכני וידאו דיגיטליים .
  • פלאש/סרטון לאנימציה - תרגול ופיתוח היכולות להניע דמויות, לאפיין ולהחיותן באמצעות התוכנה המובילה לאנימציה כיום - תכנת פלאש. הקורס מיועד לסטודנטים המעוניינים לעסוק באנימציה.
  • סרטון לאנימציה - מטרת הקורס הינה הקניית יידע,  בסיס וניסיון באנימציה והפקת אנימציה בדו מימד, בעזרת פלאש. במהלך הקורס יילמדו אנימציה פיזית ואנימציית דמויות. הסטודנטים ייחשפו לתרבות והיסטוריה של אנימציה ככלי קולנועי, להבנת הגורמים להיותה של אנימציה אמינה ומרגשת.  בסיום הקורס יופק סרט קצר הכולל תסריט בימוי איור עיצוב אנימציה וסאונד.
  • תסריטאות – הקורס יעסוק בכתיבת תסריט, בדגש על רכישת מיומנויות בתסריטאות לסרט/ים קצר/ים. מטרת הקורס הינה להעביר למשתתפים את יסודות הכתיבה התסריטאית, החל ברעיון הגרעיני המתומצת, וכלה בתסריט דיאלוגים מפורט ועד לרמת תיאור מהלך הסרט ב"שוטים". הכרת מבנים של כתיבה תסריטאית, למשל המודל האריסטוטלי של 3 מערכות. כמו כן נלמד נושא הז'אנרים, חשיבה תסריטאית וחשיבה ויזואלית לעומת כתיבת פרוזה, וכן אמצעים ליצירת עניין אצל הצופה באמצעות טכניקות שונות ל"ניהול המידע" העובר בסרט בקול ובתמונה, החל בנקודות מפנה, בניית קונפליקטים, הבנת טכניקות לשליטה ב"מצבו הרגשי" של הצופה, וכלה ביצירת תסריט במבנה לא כרונולוגי ולא לינארי. עיקר הלמידה בקורס באמצעות הקרנה וניתוח של סרטים קצרים וכן  תרגילי כתיבה.
  • עריכת וידיאו – מטרת הקורס הינה  הקניית כלים קונספטואליים ומעשיים לעריכה . הקורס יעסוק בסוגיות: העריכה ככלי לבניית תחביר של  שפה, כיצירה מחודשת , יצירת יש מאין, העריכה כתחביר של שפה, העורך כתסריטאי, מניפולציה ואתיקה וכל מה שביניהם, האם העריכה היא עוד כלי טכני ליישום מטרותיו של הבמאי או יצירה עצמאית של יש מאין.
  • עיצוב פס קול - קורס זה מקנה ללומד הכרה תיאורטית ומעשית על עקרונות הקלטת מוסיקה, סאונד ואפקטים ושימוש בספריות מוסיקליות לצורכי עיבוד פס קול לקולנוע ולמולטימדיה. הכרת מבנה המערכת ליצירת פס הקול לסרטים ולאנימציה, יצירת מבנים מוסיקליים קצרים ושילובם בהקלטות קול וסאונד אפקט, עריכת קריינות מוסיקה וסאונד.
  • עיצוב מגזין (פרינט ודיגיטל) – הקורס מתייחס לעיצוב מגזין כאל הדיסציפלינה המורכבת ביותר בעיצוב גרפי, והוא מכסה נושאים שהשליטה בהם היא בסיס לעיצוב חזותי בכל מדיה שהיא. משימות הקורס כוללות התמודדות עם קונספט, מבנה, כתב, צבע, סידור תוכן, גריד, התאמה לקהל ולתנאי הקריאה. בקורס יושם דגש על עיצוב טיפוגרפי לא רק כאמצעי להעברת התוכן הכתוב אלא גם ככלי פרשני לתוכן. משימה ראשית בקורס היא יצירת מגזין חדש במדיה מודפסת ובמדיה דיגיטלית.
  • יסודות עיצוב מקצועי לשידור – הקורס יעסוק ביסודות העיצוב בתנועה, איך אלמנטים גרפיים נוצרים, זזים, מופיעים ונעלמים בסביבת המסך. הקורס יקנה למשתתפים את היכולות לייצר פרויקטים במימד הזמן, פירוק לאלמנטים, חשיבה בתנועה, ביצוע והפקה, הכרה ראשונית עם שיטות העבודה וסוגי התפקידים אותם ממלא המעצב בתחום.
  • פיתוח שפה חזותית בתנועה - הקורס עוסק בתכנים שונים (אישיים, חברתיים ותרבותיים), תוך מתן פרשנות אישית ופיתוחה לשפה חזותית אנימטיבית. בקורס יושם דגש על תחום ה-motion graphics , שימוש באפטר אפקטס וטכניקות אנימציה למעצבים והינו מותאם לנקודת המבט של ארט דיירקטור/מעצב. התמודדות עם נושאים שונים, דרך ניתוח ותחקיר לגיבוש רעיון וסינופסיס, פיתוחם לתסריט, סטוריבורד, ,motion board אנימציה, כלים קולנועיים, עריכת סאונד ועוד וזאת תוך שימת דגש על חיפוש השפה האישית באנימציה.
  • טרום הפקה לאנימציה (איור ותנועה) - מטרת הקורס הינה להגיע בסמסטר ב' להפקת סרט אנימציה תוך תהליך עבודה  על עיצוב דמויות לסרט אנימציה ובניית סטורי בורד. הדגש הוא על איור ואפיון דמויות לעולם האנימציה והבנת שלל המרכיבים הנדרשים לסטודנטים המעוניינים לעסוק באנימציה המכונה לעיתים ״אנימציה קלאסית״ - סרטונים בעלי תסריט/עלילה ובד״כ דמויות מובילות וללא שימוש בתוכנות מיוחדות.
  • איור וטקסט/דיאלוג  (סמסטר א') - הקורס יעסוק בתפקיד המאייר בהארת הטקסט, האיור כאמצעי לביטוי ויזואלי לתכנים מילוליים וספרותיים. יושם דגש על פיתוח שפה, סגנון וביטוי אישי. הקורס יעסוק בהבנת שפת האיור דרך ניתוח עבודתם של מאיירים פעילים וייחודיים בקורס יתנסו הסטודנטים במפגש עם טקסט בפורמטים שונים כגון איור בתלת מימד, איור כרזה...ועוד. הקורס ישלב עבודת סדנא והתנסות בכיתה ועבודות בית.
  • איור טקסט/דיאלוג (סמסטר ב') - הקורס יתמקד בהתייחסות לטקסטים, בעיקר למבוגרים. איור אדיטוריאלי בו ניתנת משמעות רבה לפיתוח שפה אישית, דרך מגוון תרגילים המתייחסים לעקרונות כגון: נרטיב, קומפוזיציות, פורמטים  ייחודיים ומציאת קולו האישי של המאייר.
  • איור לשפה אישית - מטרת הקורס הינה התנסות במדיות שונות באיור על מנת לחדד את הסגנון והשפה האישית של הסטודנט מבחינה רעיונית, מבחינת אופן הציור, הטכניקה וסיגנון הדמויות.. במהלך הקורס הסטודנטים ילמדו להכיר וחזק את השפה האיורית הפרטית שלהם תוך שימת דגש חזק על טכניקות ידניות  תוך התנסויות בשיטות עבודה שונות . הקורס יועבר במתכונת סדנא הכוללת מספר פרויקטים גדולים השונים זה מזה במהות ובתוכן (משחק/איור לאריזות/שת"פ עם חברה חיצונית /ספר ילדים וכו').
  • פיתוח יכולות רישום לאיור ואנימציה - קורס עוסק ברישום קלאסי התומך במקצועות האיור והאנימציה מהצד האקדמי  של הרישום. כלומר, פיתוח היכולות  הרישומיות  "הקלאסיות" (ללא סיגנון). יחד עם זאת הקורס ישים דגש על פיתוח חשיבה נרטיבית (סיפורית). התרגילים ייבנו כסדרה של רישומים עם דגשים של "זוויות מצלמה" שונות ויכללו תרגול נכון של עבודה מתוך צילום. יושם דגש על התייחסות למרחב הציורי  הכללי ("רקעים") תוך כדי התמקדות על נושא האור  והצל כדבר הבונה "אוירה" סובייקטיבית. סמסטר א' :  עבודה בחומרי רישום מונוכרומטיים : פחמים , עפרונות, דיו , גואש. דגש על דמות בפעולה.דגש מיוחד על ידיים ופורטרטים. סמסטר ב': תירגול בחומרי רישום בצבע : יבשים, (עפרונות, גירים) על בסיס מים (אקורל , גואש ,אקריליק). תרגול סביבות חיים שונות: פנים, בית, חוץ טבע, עיר. איפיון סממנים של סביבה תוך הסתמכות ברפרנסים, עבודה על ready made  . תיאור סביבה בסדרה של עבודות מתוך תמונות (שצולמו מאותה סביבה) המצוירות על אובייקטים שנאספו באותו מקום.
  • יסודות הפרסום - השפה הפרסומית מושתתת על דימויים וצלמים קליטים ונפוצים. הקורס מציג את הזיקה שבין העין לרגש, בין התמונה לטקסט, פניה רציונאלית לעומת פניה שמשתמשת בדימויים וייצוגים של סגנון, אופנה, קיטש, סלנג וכו'. בסדנה יוצגו השחקנים המשתתפים מנקודת מבטו של איש הקריאיטיב: הלקוח, המוצר, השוק, הצרכן, המדיה והפרסומאי בדגש על העבודה הקריאיטיבית של הארט והקופי. יוצגו שתי "השפות" של משרד הפרסום : שפת התקציבאות והמחקר והשפה של הקריאיטיב. ינותחו מגוון של מסעות פרסום, עם דגש מיוחד על סרטי פרסום. במהלך הסדנה יבצעו הסטודנטים בצוותים מספר תרגילים ויכינו תשתית קריאטיבית למסע פרסום שלם.
  • עיצוב במימד נוסף/פיזי - הקורס בנוי כסדנא רעיונית ומעשית שמטרתה בחינה, זיהוי וחקר של מושגים עכשוויים  מעולם העיצוב, האמנות והעשייה. במהלך הקורס יתבקשו הסטודנטים להתנסות ולהציע אופני ביטוי ופורמטים שאינם נמצאים בשגרת העשייה היומיומית במטרה לייצר חוויה חזותית מקורית ועכשווית. הקורס יעסוק במושגים כגון: תרבות עשייה בחומר, חיזוי טרנדים, קוד, שיתוף ידע, שכפול וכדומה.
  • תלת מימד ומרחבים וירטואליים – מבוא - הקורס ייקנה יסודות תלת מימד וירטואלי הכולל תהליך עבודה והבנה ביסודות המידול, תאורה, חומרים וקומפוזיציה - בתוכנת Cinema 4D והכשרת הקרקע לחשיבה והבנת העולם האינטראקטיבי בסביבת תלת המימד. הקורס יתמקד בתכנון ויצירה של סביבה, יצירת אלמנטים והעברתם למנוע משחק (Unity), בניית סביבה (Level) במנוע משחק, אנימציה תלת מימדית ואנימציה למשחקים.
  • תלת מימד ומרחבים וירטואליים-  המשך - תנועה ומעבר למנועי משחק תלת מימדיים והתעמקות בתחומי היסוד שנלמדו בסמסטר א'.
  • סדנאות הדפס משי ותחריט – סדנאות העשרה ולמידת תהליכי ההדפס של עבודות גרפיות ואמנותיות בעזרת רשת בשחור/לבן ובצבע על נייר או חומרים אחרים. יישום אמנותי של ציורים על גבי לוח מתכת, צריבתם בטכניקות שונות והדפסתם על נייר.
  • טכנולוגיה בעיצוב - הקורס עוסק בפיתוח יזמות חינוכית-טכנולוגית (Educational Technology), ומתקיים בשיתוף  לימודי חינוך ולפאבלאב-במדעטק חיפה. הקורס מתנהל כחממה טכנולוגית של תיאוריה ופרקטיקה בלמידה מבוססת פרויקט ועבודה בצוותים. פיתוח קונספט הפרויקט מבוסס על יחידת לימוד מתכנית הלימודים של משרד החינוך ומשלב תפישות פדגוגיות לצד גישות חדשניות בעיצוב, ייצור דיגיטלי (הדפסת תלת מימד וחיתוך לייזר) ופיזיקל קומפיוטינג (תכנות אינטראקטיבי).
  • שפות חדשות בעיצוב בתנועה - מטרת הקורס היא לשכלל ולהעשיר את המבט הביקורתי והשפה הקריאטיבית בתחום האנימציה והתנועה בעולמות הטלוויזיה/הקולנוע והרשת כאשר הדגש הינו על תכנים מעולם התרבות. הקורס יתנהל כסטודיו לכל דבר, תוך מתן דגש על פיצוח קונספט וחשיבה נרטיבית-אנימטיבית, והנחלת שיטות ושלבי עבודה מקצועיים. הקורס יהווה צומת של שימוש בכלים חזותיים – עיצוב, איור, צילום, ויתקדם לאנימציה בכל טכניקה – כשהדגש על בחירה בטכניקה הנובעת מתוך האמירה היצירתית.
  • עיצוב לממשקים אינטראקטיביים - מטרת הקורס הינה  להכיר את עולם הממשקים האינטראקטיביים ואת בסביבות מסך שונות (מסכי מגע, טאבלטים ,מכשירים ניידים, שעונים חכמים ועוד). הקורס יעסוק בהבנה של העולם הטכנולוגי של ממשקים, אתרים ואפליקציות, יאפשר התנסות מעשית בתהליכי ממשק וחוויית משתמש (UX/UI), - הכרה של סגנונות עיצוביים בעולם התוכן הרלוונטיים לאורך השנים.יושם דגש על עיצוב במגוון פלטפורמות הקשורות לסביבת מסך והכרת סביבות עבודה וירטואליות שונות והשילוב ביניהן, עבודה מול גריד טיפוגרפי, טיפוגרפיה בסביבת מסך, גרידים רספונסיביים,  שילוב בין אימג׳/איור/טיפוגרפיה בכלים אינטראקטיביים.
  • עיצוב לשידור - אינפוגרפיקה וטיפוגרפיה בתנועה- תחום האינפוגרפיקה והטיפוגרפיה בתנועה הולך ומתחזק ככל שמסדי הנתונים וצריכתם מתרבה. הקורס יתמקד במסדי נתונים שונים ומגוונים והמרתם לדימויים, נתונים, וטקסט - לכדי מערכת מעוצבת שלמה ובתנועה. הקורס יתמקד בחיבור חזק ואפקטיבי בין מסר טקסטואלי/מבוסס נתונים, עיצוב, עריכה, אנימציה ופסקול.
  • סטודיו אינטראקטיבי - הקורס יציג לסטודנטים את ההתפתחויות האחרונות והעתידיות בעולם הטכנולוגיה. הקורס יערוך היכרות עם תפקידו כמעצב חוויית משתמש בתהליכים של אפיון, עיצוב ופיתוח של מוצר תוכנה. הקורס ייקנה ידע במתודולוגיות וכלים של אפיון ועיצוב חווית המשתמש, כגון: UX  סקטצ׳ינג , הגדרת קהל היעד ומחקר משתמשים, הגדרה ואפיון תרחישי שימוש באמצעות מסכי שילוד  ,(Wireframe) עיצוב מסכים והתנהגויות אינטראקטיביות, הדמיות  ,(Prototypes) הצגת קונספט המוצר.
  • בימוי ועיצוב לאנימציה (איור ותנועה) - מטרות הקורס הינה הכרות  עם יסודות העיצוב והבימוי לאנימציה, תוך כדי שימוש בעקרונות הבעה בסיסיים של קולנוע, אנימציה ועיצוב. הקורס ייקנה שיטות ותהליכי עבודה המקדימים ליצירת סרט אנימציה: עיצוב, סגנון ובניית דמויות לאנימציה, קונספט ארט ובריאת עולם חזותי, זוויות צילום, קומפוזיציה ותנועות מצלמה, סטוריבורד ואנימטיק, תוך מתן דגש על פיתוח קונספט חזותי ורעיוני שלם וסגנון ייחודי.
  • יסודות המיתוג - הקורס יעסוק במיתוג רעיונות בעלי רבדים עמוקים. הקורס יילמד לחקור ולנתח מותגים קיימים, להבין מהו קהל היעד וכיצד יש לפנות אליו בדרך ראיה מותגית. הסטודנטים יתנסו ביצירת מותגים מנקודת ההתחלה שלהם, ייבנו "ארגז כלים מדוייקים", וילמדו ליישם בעזרתם תוצרים שונים להמחשת המותג, דרך ראיה גלובלית וקוהרנטית על גבי פלטפורמות שונות, מודפסות ודיגיטליות. 
  • פרסום – הקורס יתמקד בעולם הפרסום העכשווי שהוא רחב מאי פעם ומקיף מנעד דיסציפלינארי מגוון ומשתנה. המדיות השונות חוברת ומתקשרות אחת עם השניה והפלטפורמות (הפיזיות והדיגיטליות) השונות הופכות לנדל״ן רב-ערך ביד המפרסם. בקורס ייבחנו מתודות הקמפיין הפרסומי החדש, הבועט, הפרובוקטיבי והשונה. מפיצוח קונספט דרך ארט דירקשן, קופירייטינג הפקה ועיצוב, וידיאו ואנימציה - זוהי התנסות ומפגש עם עולם הפרסום, ועבודה צמודה עם צוות המנחים העוקבת אחר תהליכים כפי שהם מתרחשים במשרדי הפרסום בעולם שבחוץ, ותרגומם לעבודת עומק וקמפיין פרסומי שלם השם דגש על חיפוש שפות חדשות לתכנים פרסומיים מפתיעים.
  • עיצוב במימד נוסף - הקורס בנוי במתכונת סדנא מעשית בה מתקיים שיתוף פעולה עם יוצרים וגופי תרבות חיצוניים. משתתפי הסדנא ישלבו את שלל הכלים היצירתיים והטכניים שרכשו עד כה על מנת לתת מענה אולטימטיבי לצרכים שמועלים ע"י הלקוח. הפתרונות יכולים להיות בתחום התוכן, ההפקה, המיתוג, העיצוב, האנימציה וכו'. מטרות הקורס הינן פיתוח היכולות הקריאטיביות האישיות, שימוש בכלי העיצוב, האיור, העריכה, הטיפוגרפיה והמושן (motion) במטרה לתת מענה מדויק ביותר לצרכי הקריאטיב.
  • אנגלית- פיתוח יכולת הקריאה וההבנה של טקסטים טכניים וחומרים רלוונטיים מתחום ההתמחות.

 

לימודים עיוניים באמנות

  • מבוא לאמנות מודרנית – הקורס ידון בזרמים ובתנועות האמנותיות העיקריות אשר התפתחו מאז תנועת ההשכלה והמהפכה התעשייתית ועד סוף המאה ה- 19. יושם דגש על הבנת הרעיונות המנחים של הקבוצות השונות ועל ההבדלים ביניהם. יודגש תהליך ההתפתחות וגיבוש הקו האישי של האמנים השונים.

  • מבוא לאמנות המאה ה- 20 – הקורס ידון בזרמים ובתנועות האמנותיות העיקריות אשר התפתחו במחצית הראשונה של המאה העשרים. יושם דגש על הבנת הרעיונות המנחים של הקבוצות השונות ועל הכרת הטקסטים אשר הן כתבו. יודגש תהליך ההתפתחות וגיבוש הקו האישי של האומנים השונים.

  • נקודות ציון בתולדות האמנות - הקורס יוקדש לעיון בציוני דרך עיקריים בתולדות האמנות המערבית, מאז המאה השביעית לפנה"ס ועד המאה השבע עשרה לספירה. הדיון יהיה כרונולוגי במהותו, כאשר כל אחד מהפרקים יילמד תוך בחינת זיקתה של האמנות הן לאירועים, למהלכים ולהלכי הרוח התקופתיים (ובמקרים מסוימים גם לעולמו הפרטי של היוצר) והן לאמנות העבר. במילים אחרות, יצירות מתחומי הציור (והצילום), הפיסול והאדריכלות תיבחנה בהקשרים השונים (חברתיים וכלכליים, טכנולוגיים ומדעיים, מדיניים ודתיים, תרבותיים ואמנותיים) שבהם נעשו ושאליהם יועדו, מחד, וכחוליה בשרשרת של תולדות האמנות, מאידך. 

 

פרוסמינריונים 

הסטודנט ילמד אחד מהנושאים הבאים:

  • ייצוגי זיכרון–זיכרון אישי וקולקטיבי באמנות הישראלית - הקורס יעסוק בביטויים שונים של ייצוג הזיכרון באמנות הישראלית הן בהיבט האינדיווידואלי והן בהיבט הקולקטיבי. הוא יעסוק ביחסי הגומלין שבין הזיכרון האישי לקולקטיבי ובסוגים שונים של זיכרון הנוגעים הן בחיים והן במוות. הקורס יעקוב אחר התהליך שעבר ייצוג הזיכרון בתחום האמנות הפלסטית בישראל בחמישים השנים האחרונות (ממלחמת ששת הימים ועד היום). בקורס יעלו תכנים הנוגעים באתוס הציוני, בהגירה, בשואה ובמלחמות ישראל מן הפרספקטיבה החברתית- פוליטית ומן הפרספקטיבה האישית. 
  • הגוף באמנות המאה ה-20 - הגוף, ובפרט הגוף הנשי, משמש כנושא מרכזי באמנות המערבית כבר מראשיתה. במהלך המאה ה-20 תפיסת הגוף והיחס אליו השתנו באופן מהותי בעקבות פריחתן של תיאוריות פסיכואנליטיות, פמיניסטיות ופוסט- מודרניות, והייתה לכך השפעה מכרעת על ייצוג הגוף באמנות. בקורס נבחן את השינויים שחלו בתיאור הגוף במהלך המאה, ונתבונן באופן ביקורתי בעבודות שמציגות את הגוף כנושאן המרכזי ובעבודת מיצג (פרפורמנס) שבהן הגוף הוא המדיום. נדון במופעיו העיקריים של ייצוג הגוף באמנות המאה ה-20: הגוף היפה והאידיאלי, הגו, המיני והמפתה, הגוף הבזוי, הגוף האימהי, הגוף במדיה, גוף וזהות, גוף ככלי אמנותי.
  • האישה ודימוייה באמנות - בקורס נדון בהשתקפויות השונות של תפישת האישה ומעמדה החברתי - תרבותי באמנויות החזותיות. נבחן נשים מתחומי עיסוק שונים ומשכבות חברתיות מגוונות. נבדוק ייצוגים שונים של נשים באמנות כדוגמת: אלות, גיבורות, קדושות, שליטות, ודמויות אלגוריות, וננסה להבין מה הייתה מידת ההשפעה של נקודת המבט הגברית (כפטרון וכאמן) על היצירה האמנותית. את הדיון בנשים אמניות נחלק לשני חלקים: האחד, עד לתנועה לשחרור האישה במאה ה – 20. נברר את הגורמים שהשפיעו על אי יכולתה של האישה לקחת חלק ביצירה האמנותית נבחן יצירות אמנות של אמניות שהצליחו לשבור את המוסכמות. השני, פועלן של אמניות לאורך המאה העשרים – בתקופה של מהפכות חברתיות למיניהן.
  • גיבורים וקרבות באמנות - הקורס יעסוק בתיאור הגיבור והקרב החל מאמנות המזרח הקדום ועד מלחמת העולם השנייה. פרק מיוחד יוקדש לתיאור המלחמות והגיבורים באמנות הישראלית. נדון ביצירות אמנות מתחומים שונים כגון תבליטים, ציורים, פסלים, צילומים ופוסטרים.  

 

שיעורים מונוגרפיים - חובה

  • תולדות העיצוב – הקורס יעסוק בהכרת עולם העיצוב – עיצוב פנים, עיצוב המוצר, תקשורת חזותית-עיצוב גרפי , על רקע הקשרים הפוליטיים, חברתיים, כלכליים ואמנותיים, נעסוק בהתפתחות ההיסטורית של תחומי העיצוב, סיבות והשלכות, זיקות גומלין בין עיצוב מסורתי לעיצוב עכשווי.

  • תרבות חזותית ותקשורת - מבוא לתקשורת המונים -  מטרת הקורס הינה הכרות עם מושגי יסוד בתקשורת, ניתוח של השינויים ששוק התקשורת עובר בעקבות המעבר מטלוויזיה לאינטרנט, פיתוח מיומנויות לניתוח ביקורתי של התקשורת, הקניית כלים לשימוש מושכל באמצעי התקשורת.

  • סוגיות באמנות בת זמננו – הקורס יבחן את הזיקה בין האמנות העכשווית לעידן הפוסטמודרני ויציג את האמנות העכשווית כשורה של מסמנים בולטים של הפוסטמודרניזם. נדון במעבר מאמנות מודרנית בשיאה לאמנות רעיונית. מעבר מאמנות מופשטת לאמנות ריאליסטית קונקרטית. נדון בחומרים חדשים כמו אדמה, אור, גוף ומיצג ובנושאים חדשים כמו צריכה, אורבניזם, הפרשות וגבולות הגוף. נבחן את בעיית הזהות. ייצוגים חדשים של האישה וייצוגים של קהילות שונות ובעלי יכולת להשתנות עד להפיכתם ל- cyburg. נעמוד על בעיית המציאות: הרצון לתיעוד, מיון ומשמעות של ארכיון ויציאה מאותן התבניות ליצירת מציאות מדומה.

  • אמנות ישראלית – הקורס יעסוק בהתפתחות האמנות הישראלית מראשיתה ועד לשנות ה- 70 של המאה ה- 20. נעמוד על הקשרים בין התמורות באמנות הישראלית לבין המהלכים הפוליטיים-חברתיים. ידונו האמנים והמגמות המרכזיות בתולדות האמנות הישראלית.

  • המיתוס באמנות בראי ההיסטוריה - במהלך הקורס "המיתוס באמנות בראי ההיסטוריה" ננתח את התפתחות המיתוס היווני, מהומרוס עד ימינו. בשיעורי פתיחה המרצה יציג את החומר, ויגדיר את מקורותיו האמנותיים והספרותיים. בהמשך הקורס ננתח בנפרד מיתוסים הקשורים לאלים או לגיבורים לאורך כל התקופות. ננתח בעיקר יצירות קדומות (יוון ורומא), יצירות מימי הרנסנס והבארוק, ונעקוב בהתפתחויות השונות בתקופה המודרנית. נדגיש כיצד במהלך ההיסטוריה המיתוס  קיבל משמעויות שונות בתרבויות השונות, וכיצד תיאורו של אל או גיבור משתנה מתקופה לתקופה. נדון ביצירות אמנות ממגוון תחומים, כגון תבליטים, ציורים, פסלים, צילומים וסרטים. נשים דגש על המיתוס היווני שמעמיד את הגיבור במרכז, ובהמשך נגלה משמעויות אחרות, במיוחד בימי הרנסנס והבארוק, ובתקופה המודרנית, שבה המיתוס היווני הפך בין היתר לבסיס הניתוח הפסיכולוגי של פרויד. ננתח את תורתו של פנופסקי, שלפיה לכל יצירה יש שלושה רבדים: רובד תיאורי, רובד איקונוגרפי, ורובד איקונולוגי.       

  • תולדות ומגמות בקולנוע התיעודי העולמי – התפתחות הקולנוע התיעודי בשנים הראשונות של הקולנוע האילם ועדלהשתלבותו במהפכת המידע של האינטרנט. דיון בקולנוע התיעודי, סרטי תעמולה, סרטי חדשות פרסום ועוד.

     

 


*המידע מעודכן לשנת הלימודים תשע"ז 2016 - 2017