תערוכת בוגרים 2021

פתיחה: 28.7.2021 | נעילה: 15.8.2021

 

בוגרי המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה מהמחלקות ארכיטקטורה, עיצוב גרפי, עיצוב אופנה, צילום ואמנויות המסך הציגו השנה את תערוכת הבוגרים, בסימן החזרה לשגרה בהשפעת הקורונה והלימודים המקוונים.
תצורת התצוגה שהתקיימה ברחבי חללי המרכז, כללה פרזנטציות דיגיטליות, לצד אובייקטים פיזיים, תוך שימוש בטכנולוגיות וריבוי מסכים ומדיה.

לראשונה, עבודות הבוגרים של מחלקת עיצוב האופנה הוצגו בתצוגת אופנה חגיגית במרחב הציבורי, אשר נערכה בערב הפתיחה והייתה פתוחה לציבור הרחב.
העבודות הוצגו בתערוכה לצד הפקת ווידיאו ייחודית ומושקעת. לראשונה מחלקת צילום ואמנויות המסך מציגה תערוכה נפרדת בבית הגפן- מרכז ערבי יהודי לתרבות.

 

הסטודנטים של המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה יצרו את תערוכת הבוגרים בתקופה מבלבלת, שונה ומסעירה, במסגרתה נתבקשו להסתגל לשגרה חדשה בהשפעת מגפת הקורונה, ששינתה את אורכות חייהם והכתיבה שיטות עבודה ולמידה חדשות, חלקן מרחוק ומקרוב. הלך הדברים והמעבר ללמידה מקוונת, לא השפיעו על רוח היצירה ואף אפשרו לבטא חוויות אישיות של כל אחד ואחת מהסטודנטים שניצלו את התקופה ללמידה אישית ומקצועית. גם השנה, תערוכת הבוגרים העבירה מסרים אקטיביסטיים התורמים לשיח הפוליטי והחברתי בו הם חיים, בעיר חיפה ובחברה הישראלית. כל אחד בדרכו הייחודית שיתף את הקהל בביקורת או חוויה אישית, שמקורן בחקר של נושאים אקולוגיים, חברתיים, פוליטיים, סביבתיים ולאומיים, אשר נוגעים בכל אחד מאתנו. מבקרי התערוכה נהנו מתערוכה המשלבת במספר חללים מגוון פרויקטים, דיסציפלינות, חומרים, מדיות ודימויים, המשקפים את מורכבות הנושאים.

במסגרת תערוכת הבוגרים קיימו השנה המרכז האקדמי ויצו, בשיתוף ובעידוד עיריית חיפה ומשרד התרבות, שיתוף פעולה ייחודי, בו התקיים אירוע תצוגת האופנה בחיפה במרחב הציבורי, בלב המושבה הגרמנית, וזאת על למנת לחשוף את עבודות ויצירות הסטודנטים והאומנים החיפאיים לציבור הרחב בערב שכולו אופנה, אדריכלות ואומנות חזותית. עיריית חיפה רואה חשיבות בקידום הסטודנטים הצעירים בעיר, בקידום ובביסוס קשרי האקדמיה עם המרחב העירוני והתושבים ובהצגת האומנות, הנרקמת בין כותלי המכללה לציבור הרחב.

לראשונה, היוו אירוע הפתיחה לתערוכה וקיום תצוגת האופנה בחיפה פתח לקידום המכללה והעיר חיפה, כמובילות בתחום לימודי האופנה וקידום היוצרים הצעירים בארץ ובעולם.  

 

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם: "אני שמחה על שיתוף הפעולה הראשון, מזה שנים רבות, בין המרכז האקדמי ויצו ועיריית חיפה בתחום האופנה וגאה על הובלתה של דרך חדשה לעבודה משותפת יחד. בחיפה קיימים מוסדות רבים להשכלה גבוהה, ששמם הולך לפניהם, דוגמת המרכז האקדמי ויצו, הנחשב מזה כארבעה עשורים למוסד מוביל בתחומו ומהווה אבן שואבת לצעירים, המבקשים ללמוד את מקצועות העיצוב, האדריכלות, הצילום והאופנה. מיקומו הנהדר, בלב המושבה הגרמנית, המשמרת את צביונם האדריכלי ואת התרבות הטמפלרית, מהווה אף הוא מקור השראה לסטודנטים הצעירים הרבים, הלומדים בו ופוקדים את האזור".

 

נשיא המרכז האקדמי ויצו חיפה, פרופ' שמעון עמר: "השנה הייתה שנה מאתגרת במיוחד, בה שולבו יחדיו, תו ירוק ותו סגול, חזרה ללימודים של מחוסנים, מתחסנים ולא מחוסנים, בחירות רביעיות לכנסת ומבצע צבאי ("שומר חומות") שהיה מלווה במהומות אשר גלשו לפתח המרכז האקדמי והפרו את החיים בצוותא. כל אלה התקיימו תוך ניסיון מתמיד להחזיר את החיים והלימודים לשגרה, פעם עם מסיכות ופעם בלי מסיכות וכעת שוב עם מסיכות וגם לרגע אחד עם חשש להיקלע למהומות במושבה הגרמנית בחיפה. האם כל אלה יבואו לידי ביטוי ביצירות של הסטודנטים שלנו? האם נראה בתערוכת הבוגרים היבטים שנלקחו מהשנה הכאוטית שהם עברו? האם אמנים יוצרים שחווים אירועים כה משמעותיים בחייהם יתנו ביטוי לרגשותיהם בזמן אמת או שמא עדיף לתת לדברים לשקוע ולהציף אותם שוב כשכל זה יהיה מאחורינו? תשובות לשאלות הללו נגלה בביקור בתערוכת הבוגרים ובתצוגת האופנה, ננסה דרך היצירות של הסטודנטים להבין את שעבר עליהם ועלינו במהלך השנה המיוחדת הזו ונבחן את השפעת התקופה הייחודית על עבודתם. מעבר לכך, כמי שעומד בראש המרכז המדהים הזה, אני חייב לציין את רצינותם ומקצועיותם של המרצים והסטודנטים אשר יחד עשו כל שיכלו על מנת להמשיך ולקיים שיגרה של יצירה בתקופה הפכפכה זו. זה הזמן להודות לכולם על האמון שנתנו במערכת, על השיח הפורה שהתקיים ובעיקר על הנכונות להשאיר את כל זה מאחור ולהמשיך בחיינו. אני בטוח שלמרות התקופה הלא פשוטה התערוכה ותצוגת האופנה יזכו להצלחה משמעותית ויהוו ציון דרך בתפיסת הלימודים האקדמיים בעיצוב".    

 

לדברי אלון רזגור, אוצר התערוכה, מרצה בכיר וראש מעבדת מחקר טכנולוגית: "תערוכת הבוגרים 2021 היא תערוכת הבוגרים השנייה שאני אוצר. בשנה שעברה התמקדה התערוכה בהתמודדות של כולנו עם המגפה. התערוכה הנוכחית מתמקדת בהיבטים החברתיים הקשורים להפרת השגרה. תערוכה זו שואפת לגעת בתפר שבין מצבים חריגים למצבים נורמטיביים. הראייה החברתית נותנת מענה לצרכים אנושיים תוך תיקון עוולות או הצבעה על דרך חיים אפשרית אחרת, דרך לגיטימית. ההתבוננות ב"משקפיים החברתיים" מובילה בסופו של דבר להציע פתרונות שבאמצעות העיצוב והאדריכלות יביאו אותנו לחיות בעולם טוב יותר. הצגת העשייה של הסטודנטים מדגישה את האווירה האקדמית מעודדת היצירתיות של כל אחת ואחד מהבוגרים לקראת יציאתם לדרך עצמאית. התערוכה חושפת את החופש היצירתי לו זוכים הסטודנטים, חופש עיצובי-אומנותי המאפשר להם להפוך את העשייה העיצובית שלהם לכלי חברתי רב-השפעה.

 

במרכזה של התערוכה, שהציגה את עבודותיהם של בוגרים מארבע מחלקות עיצוב שונות בעלות מדיומים מגוונים, עמדה שאיפה לקיים דיאלוג אקטואלי בין המעצב ובין הצופה. הסטודנטים הבוגרים, המציגים את עבודותיהם כאן לראשונה, מביאים ביצירותיהם עדויות עיצוביות לניסיון שלהם לעמוד על טיב כוחם להשפיע השפעה חברתית משמעותית באמצעות הכלים העיצוביים העומדים לרשותם וזאת למען עתיד בריא יותר - עתיד טוב יותר עבור כולנו".

 

אחרי שנה לא פשוטה מבחינה חברתית ומבחינה מקצועית המחלקה לתקשורת חזותית חזרה להציג, להראות, להשמיע ולחוות באופן פיזי – לא רק את התוצרים אלא גם את יוצריהם. לדברי ירון שין, ראש המחלקה לתקשורת חזותית: "אנו מגיעים מחדש למפגש הזה למודי ניסיון ועשירים יותר באמצעי ההבעה החזותית. באופן מעניין אך צפוי נראה על פניו שתחום התקשורת החזותית והעיצוב הגרפי לא רק שעבר את שעת המשבר העולמי, אלא גם הוכיח את כוחו, נחיצותו וגמישותו לנוכח הקשיים והאתגרים. אין מדובר רק בתחומי האינטראקטיב, אלא בשלל התחומים המקצועיים שתחום העיצוב הגרפי יכול להציע. כך גם בתערוכה המציגה את פרויקטי הגמר: זוהי חגיגה אמיתית של עיצוב לסוגיו השונים. הסטודנטים יצרו פרויקטים אינטר-דיסציפלינריים הכוללים תחומים כמו איור, אנימציה, גיימינג, עיצוב בתנועה, אפליקציות, דפוס ועוד. הדגש השנה הוא על יצירת תוכן ולא על אריזה– הסטודנטים מציעים פרשנויות לנושאים שונים המטרידים את מנוחתם או מפעילים אותם במעגלים שונים – החל באישי, המשפחתי, והקהילתי וכלה בלאומי והבינלאומי. זוהי הזדמנות לחזות בפוטנציאל הרב הקיים בשילוב בין עיצוב בעולם הפיזי והדיגיטלי ולעודד את המעבר והחיבור ביניהם."

 

גם השנה עסקו פרוייקטי הגמר במחלקה לארכיטקטורה במגוון נושאים חברתיים, פוליטיים וסביבתיים. לדברי אדריכלית ד"ר דנה מרגלית, ראש המחלקה לארכיטקטורה: "המציאות המורכבת, בארץ ובעולם, עודדה את הסטודנטים לנקוט בגישה הומנית אשר מאפיינת את המחלקה- לפעול למען מגוון סוגי האוכלוסייה ולהציע אופנים להיטיב עם החברה והסביבה. סטודנטים של המחלקה מציעים לפתח אזורי פריפריה עם מאפיינים חברתיים ונופיים מובהקים (כמו שדרות, מצפה רמון, בית שאן ,באר שבע, והנגב המערבי) ולקדם ולשקם סקטורים חלשים באוכלוסייה (נשים, נוער בסיכון, ואוכלוסייה עם מוגבלויות)  כחלק מהתחדשות עירונית בסביבות קיימות ובמרכזים חדשים.  מגוון  פרויקטים עוסקים בקיימות ובשיקום נופי (למשל של מפרץ חיפה ועמק הירדן). פרויקטים אקטואליים אחרים מציעים מרחבים דמוקרטיים (כמו כיכר דמוקרטית בחיפה), שיקומם של אתרים שנהרסו (כמו נמל ביירות וסביבתו, לאחר הפיצוץ המחריד), פיתוח אתרים היסטוריים (כמו קו הרכבת ההיסטורי מדובאי, האמירויות ועד לנמל חיפה) ויצירת קשרים בין העבר הקרוב והרחוק להווה ולעתיד (כמו עיסוק בנושא הזיכרון בעיר התחתית חיפה). בעקבות משבר הקורונה ישנן הצעות מרתקות  לשינוי סביבות משרדים ומגורים. הסטודנטים שלנו מתמודדים עם הסוגיות השונות באחריות וביצירתיות, תוך נקיטת גישה אינטגרטיבית לאדריכלות. הם מציגים מגוון של תפיסות שבכולן ניתן למצוא עמדה אישית ורצון לתרום לבניית סביבה ותרבות טובים יותר. אנו מקווים ומאמינים שהצעותיהם תסייענה לנווט את כולנו לעתיד טוב יותר".

 

המחלקה לצילום ואמנויות המסך השיקה השנה לראשונה תערוכת בוגרים נפרדת אשר הוצגה בבית הגפן והעניקה לבוגרים חלל נרחב להציג את העבודות. ערן ברק, ראש המחלקה לצילום, מסביר: "תחת תנאים מורכבים של חוסר וודאות, היעדר אופק וריחוק הצליחו בוגרי מחזור זה להגיב באופן מרגש ומרענן לעצם היותם פרטים פעילים בעולם המשתנה תדיר. הצילום כמדיום מרכזי המלווה את התהפוכות והתנודות של עולמנו משמש בידם ככלי יעיל ונוקב לביסוס נקודת מבט אישית וביקורתית. אנו רואים בסטודנט כאינדיבידואל שפניו תמיד אל העולם, מבטו חף מתמימות והוא יודע, שלהיות צלם, זה הרבה יותר מהפקת דימויים 'יפים'. זהו צו אתי, ביקורתי שמחבר את ה'אני' לקהילה, למחויבות ולמסורת".

 

17 מעצבי אופנה סיימו בשנה מורכבת זו ארבע שנות לימוד, והם מוכשרים להשתלב בענף האופנה ולהתאים עצמם לשינויים ותהליכים אשר עובר הענף מההיבט הגלובלי והחברתי. לדברי מירב לביא, ראש המחלקה לעיצוב אופנה: "במהלך הלימודים, הם קיבלו כלים באמצעותם יוכלו להחליט לאן פניהם מועדות בתחום דינמי  ומאתגר זה. יש מהם שיהיו מעצבים בעלי סטודיו משלהם, שם יוכלו להביא את עצמם לידי ביטוי יצירתי וייחודי, יש מהם שישתלבו בתעשיית האופנה כמעצבים, קניינים או מנהלים לעתיד ויעבדו בחברות אופנה גלובליות  ויש שיקימו חברה בעצמם. המחלקה רואה חשיבות רבה בשיתוף הפעולה בין התעשייה לאקדמיה, בהכנת המעצבים לפרקטיקה, לכן מתקיימים במחלקה שיתופי פעולה עם חברות אופנה  גלובליות מובילות.

 

כמו כן, מדי שנה אנו משקיעים בהכשרת הפן המעשי של הסטודנטים דרך התמחות בתעשיית האופנה, במהלך שנה שלישית. בקולקציות הגמר התמודדו הבוגרים עם שבירת מוסכמות בעולם האופנה והטקסטיל: הם פיתחו גזרות, צלליות וחומרים חדשים אשר שולבו בקולקציות בעלות כתב יד אישי וייחודי לכל סטודנט. במהלך השנה פיתחו טכניקות הדפסה ואריגה שונות ושילבו עבודת טקסטיל עם עיצוב תלת מימד, במטרה להגיע בסופו של תהליך לקולקציה יצירתית וחדשנית. גם השנה אנו ממשיכים ליהנות משיתוף פעולה מכללתי בין - מחלקתי פורה עם המחלקה לצילום, בראשות ערן ברק הדגמים שלפניכם צולמו לתיק העיתונות בידיהם הנרגשות והמוכשרות של סטודנטים מהמחלקה לצילום."