בין אופנה איכותית למסחור: מחירי הבגדים כיום מכתיבים את זריקתם לזבל

"לא ייתכן שבגד שנארג, נצבע, נתפר, נארז ונשלח לקצה השני של העולם עולה פחות מסנדוויץ", כותבת לי אדלקורט, מחזאיות הטרנדים המוערכות בעולם, ב"מניפסט האנטי-אופנה" שלה ואף מכריזה כי "האופנה מיושנת".

 

ב"מניפסט האנטי-אופנה" שלה יוצאת לי אדלקורט, מי שייעצה בעבר למותגים כמו ארמני ואף זכתה באות מסדר האמנויות מטעם משרד התרבות הצרפתי, נגד תעשיית האופנה בטענה כי ככל שהעולם מתקדם, כך הולכת האופנה ונעשית רלוונטית פחות. "מחירי הבגדים כיום מכתיבים את זריקתם לזבל, כמו קונדום חד פעמי", היא חורצת.

 

המניפסט הכולל עשרה פרקים מתייחס לחינוך בבתי הספר לאופנה, לשיווק, למודל המכירות ועוד. כולם, לטענת אדלקורט, מקרבים את סופה של תעשיית האופנה כפי שאנו מכירים אותה כיום. תחת פרק החינוך, כותבת אדלקורט כי הסטודנטים במחלקות לאופנה עוברים הכשרה "להיות מעצבי מסלול, כוכבים מבודדים ופרימדונות, ועתידם היחיד תלוי במותגי יוקרה שיגלו אותם. כתוצאה מכך, עולם האופנה עובד במתכונת שמתאימה למאה ה-20. הוא חוגג את האינדיבידואל, את אנשי הרגע. בעידן של חברה הרעבה לקונצנזוס ולאלטרואיזם, אופנה המנותקת מהחברה בה היא פועלת היא מיושנת".

 

מירב לביא, ראשת המחלקה לעיצוב אופנה במרכז האקדמי ויצו חיפה, מספרת שבמחלקה תומכים מאוד במעבר מעבודה של 'שחקני יחיד' ליצירה של 'שחקני קבוצה'. "סגל המחלקה, בכל הקורסים ובסטודיו, מעודד את סטודנטים להחליף דעות ורעיונות עם חבריהם מתוך אמונה כי עבודת צוות היא תהליך מפרה ומעשיר ומובילה לפרויקטים טובים יותר, הן בתוכן והן בצורה", היא אומרת. "חשוב שהפחד שיעתיקו מהם יתחלף בהבנה ש'אם מעתיקים אותי אני מוצלח'. אלה קודים שמקורם בעבודת הצוות האופיינית לתעשיית האופנה המסחרית ואותם אנחנו רוצים להטמיע כחלק מתוכנית הלימודים. עידוד זה אף משפיע על האווירה במחלקה".

 

חשיבות עצומה בהטמעת תכנים מהעולם העסקי בתהליך הלימודים באקדמיה

בעיה בולטת בה נתקלים בוגרים טריים היא היעדר הכשרה עסקית נאותה. לדבריה של לביא, "הן באקדמיה והן בשוק המסחרי, ישנה חשיבות עצומה בהטמעת תכנים מהעולם העסקי בתהליך הלימודים באקדמיה. במהלך לימודי התואר הראשון באופנה, לצד עידוד הסטודנט להיות משוחרר ובעל מעוף ולהציג פרויקטים יצירתיים, התחלנו להטמיע תוכן עסקי מתוך כוונה לתת לבוגרים סט כלים עדכני, אשר יאפשר להם להתמודד עם צרכי השוק המשתנים ועם השפה המקצועית שהשוק המסחרי מכתיב. הטמעת מושגים מעולמות ניהול האופנה, קניינות, ניהול קולקציה, סטיילינג ועוד נכנסים כנדבך חשוב בתוכנית הלימודים. כל זאת, לצד הרצאות של מומחים בתחום, סיורים ושילוב מעצבים בעלי ניסיון עבודה בתעשייה בסגל ההוראה". 

 

תלוי איכות: להחזיר עטרה ליושנה

בדו"ח מצב האופנה לשנת 2016 של חברת הייעוץ האסטרטגי "מקינזי" נמצא כי שנת 2016 הייתה השנה הכי פחות יציבה בתעשייה העולמית מאז המשבר הכלכלי של 2009. עליית הרשתות המהירות הרגילה את הלקוחות למחירי רצפה, מעצבים צעירים ממחזרים רעיונות ישנים, ותהפוכות פוליטיות הבריחו משקיעים וצרכנים כאחד. בישראל, בנוסף לצרות שפקדו את התעשייה העולמית בשנה האחרונה, ניתן להוסיף גם את גזירות הגורל הקבועות אשר עומדות בפני המעצבים הישראלים. ביניהן, השוק הרווי, קהל הלקוחות המצומצם, תהליכי הייצור היקרים, המכירה בקונסיגנציה ותחרות קשה מצד רשתות האופנה השונות ואתרי מכירות האופנה אונליין.

אולם, למרות הקשיים וכן תחזיותיה הנוקבות של אלדקורט, ניכר כי מעצבים רבים לא ממהרים לוותר בקלות על התשוקה שלהם ליצור ולחדש. גל חדש של מעצבים אשר מתנגד לייצור ההמוני והלא מוסרי במזרח שם דגש על ייצור בשיטות מסורתיות, ביניהן גישת Better and Slower, ומחזיר עטרה ליושנה בקולקציות מצומצמות ואיכותיות בייצור מקומי מערבי. ביניהם, המעצבים הישראלים וכן מי שבוחרים להשקיע את מאמציהם בלימודי תואר ראשון בלימודי אופנה. ניכר שבמרוצת הזמן נזכה לראות את עיצוביהם של בוגרי העתיד משיבים את ימי הזוהר לתעשיית הטקסטיל הישראלית.