טכנולוגיות למידה מה זה

טכנולוגיה וחינוך- איך שני תחומים אלה משתלבים?

המציאות של השנים האחרונות לצד ההתפתחות הטכנולוגית המואצת יצרו הזדמנויות חדשות ומרגשות לשילובים בין התחום הטכנולוגי לחיי היומיום. אחד השילובים המעניינים והנחוצים שנוצרו הם בין הטכנולוגיה לבין תחום החינוך וההוראה. בתי הספר היסודיים והתיכונים ואיתם גם מוסדות להשכלה גבוהה נכנסים למאה ה-21 עם שיטות חדשות להעברת תכני הלימוד, כיתות היברידיות ושיעורים טכנולוגיים מתקדמים. אז איך השילוב הזה קורה ואיך ניתן ללמוד אותו בכדי לשלב אותו בעבודה החינוכית בבתי הספר? במאמר זה נסקור לפניכם כמה נקודות חשובות בתחום של טכנולוגיה בחינוך.

 

 

מהי טכנולוגיה חינוכית?

רבים שואלים את עצמם על טכנולוגיות למידה מה זה ומדוע צריכים את זה, אז בואו נסביר. כשמדברים על שילוב בין טכנולוגיה לחינוך מתייחסים לכמה דברים. אחד מהם הוא שילוב של טכנולוגיות ומערכות למידה, כך שתכני הלימוד יועברו בצורה יצירתית וחוויתית באמצעים דיגיטליים אינטראקטיביים. לדוגמא, סרטונים שמלמדים את החומר לצד משחקים וירטואליים בהם התלמידים יצטרכו לענות על שאלות שקשורות לחומר. את זה ניתן לעשות בתוך הכיתה במהלך השיעור או כשיעורי בית והכנה בין שיעור לשיעור. דבר נוסף שמתייחסים אליו כשמדברים על טכנולוגיות בחינוך הוא על יצירת חווית לימודים מסוג אחר באמצעות כיתות וירטואליות ולמידה מקוונת מרחוק. הדרך הזו מהווה פתרון שימושי ביותר בשנים האחרונות למוסדות לימוד שנאלצו להתמודד עם עולם שמשתנה ללא הרף. כך יצא שבתקופה האחרונה תחום טכנולוגיות למידה צבר תאוצה רבה וכיום ניתן ללמוד אותו ולהעמיק בו. קיימות חברות רבות ששמות לעצמן למטרה לייצר כלים דיגיטליים חינוכיים ולהוות פלטפורמה ללימודים מקוונים, אך גם מורים ובתי ספר עוברים הכשרה לכך בכדי להתאים את עצמם.

 

מהם היתרונות בשילוב של טכנולוגיה וחינוך?

קיימים יתרונות רבים לשילוב של שני התחומים האלה ולהשמה שלהם במערכת החינוך לילדים ולמבוגרים. בואו נמנה כמה מהיתרונות הבולטים:

 

קודם כל, ילדים ובני נוער כיום חיים ונושמים את העולם הדיגיטלי. הם משתמשים ברשתות החברתיות השונות וכך הם מתקשרים ביניהם ומביעים את עצמם. לכן אי אפשר להתעלם מכך כשניגשים ללמד אותם בבית הספר. הדרך הטובה ביותר בשבילם לקלוט את החומר הנלמד היא דרך המנגנונים המוכרים להם בהם הם משתמשים ביומיום. פיתוח נכון של טכנים דיגיטליים ושילובם במערכי ההוראה יכולים לעזור לתלמידים ללמוד את החומר החשוב בצורה טובה יותר וחוויתית יותר. לדוגמא, אם פעם שיעורי היסטוריה כללו קריאה על האירועים מספרי הלימוד, כיום ניתן להכניס את הילד כדמות בתוך האירוע ההיסטורי בעולם הוירטואלי ולתת לו לחוות את זה בעצמו. אין גבול למה שניתן לעשות באמצעים הטכנולוגיים שעומדים לרשותנו כיום.

 

עוד יתרון הוא שטכנולוגיה שמיועדת ליצירת כיתות היברידיות או וירטואליות מאפשרת לתלמידים שונים ללמוד מרחוק. תלמידי בתי ספר יסודי שנמצאים בבידוד מסיבה זו או אחרת יכולים להצטרף לשיעור מהבית שלהם וכך לא לפספס את החומר הנלמד. אנשי קריירה עסוקים יכולים ללמוד לתואר בקורסים מקוונים בשעה שנוחה להם מסלון ביתם. תלמידים מכל רחבי העולם יכולים ללמוד בקורסים בינלאומיים, כך שיווצרו קשרים בין עולמות ותרבויות שונים מה שייצור חוויה לימודית ייחודית ומרחיבת אופקים.

 

בנוסף, למידה טכנולוגית מאפשרת להכין את התלמידים הצעירים לעתידם המקצועי בו הם ישתמשו באמצעים טכנולוגיים בעבודות השונות. מעטים תחומי התעסוקה  כיום שלא משלבים בתוכם טכנולוגיה, ורכישת הכלים והמיומנויות לעולם הדיגיטלי יכול לסייע להם בעתיד.

 

לימודים טכנולוגיים במרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה

במסלולים השונים של המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה משולבים לימודי חינוך והוראה בכדי שבסוף לימודיהם התלמידים יוכלו ללמד את המקצוע שבחרו במוסדות השונים ברחבי הארץ. דגש חשוב שאנו שמים בלימודים אצלנו הוא על לימודי טכנולוגיות למידה. חשוב מאוד להצליח להנגיש את הלימודים לתלמידים ולהתאים אותם למציאות דינמית שמשתנה כל הזמן. יש לזה גם חשיבות רבה בעת הוראת מקצועות העיצוב השונים, כגון תקשורת חזותית וצילום, מאחר ובימינו כבר לא ניתן להפריד אותם מהאמצעים הטכנולוגיים שמאפשרים אותם. בלימודים אצלנו תלמדו איך להצליח לשלב טכנולוגיות בחינוך בצורה המוצלחת, החוויתית והמקצועית ביותר. לפרטים נוספים על המרכז האקדמי ועל המסלולים השונים שהוא מציע ניתן להיכנס לאתר וליצור איתנו קשר במידת הצורך. בהצלחה!