המחלקה לאמנויות הצילום והמסך

ראש המחלקה: ערן חדד ברק      
 

הולדת הצילום במאה ה-19 שינתה לעד את האופן בו אנו מתבוננים בעולם. המצלמה המשעתקת את הנגלה מולה הפכה לסוכן מרכזי בכל תחום חיים במאה ה-21. מהפיכת הצילום הינה כה דרמטית עד כי נדמה ששפתה מחליפה בצורה מסוימת את המילה המדוברת: מהארכיון המשפחתי הפרטי ביותר השוכן בענני אחסון, דרך מצלמות אבטחה המבקרות את תנועות ההמונים, מסכי טלוויזיה, מחשב, עיניים ודימויים מצולמים מכל עבר- התמונה הפכה לתקשורת בפני עצמה.
 

המחלקה לאמנויות הצילום והמסך מבקשת להתייחס אל הדימוי המצולם כמשקף אבולוציה מרתקת ועשירה שתחילתה בצילום האנלוגי / החומרי (פילם), המשכה במהפכה הדיגיטלית וסביבת המחשב עד לפלטפורמות המדמות מציאות הנוצרות כיום. המחלקה מעניקה כלים מקצועיים רבים לעבודה וליצירה בתחומי הצילום השונים כשבלב עשייתה הרצון לסייע לכל הסטודנטים למצוא את טביעת האצבע והקול הייחודי להם.

 

החשיפה המתמדת לסוגיות שונות בצילום ולעבודת סדנא ממושכת פורשת בפני הסטודנטים כלים ומיומנויות רבות המאפשרים התפתחות באינספור תחומים בהמשך.
 

תכנית הלימודים מחולקת בשלוש השנים הראשונות לפי תמות המהוות אבני יסוד למדיום:

שנה א: אור – בשנה זו נחקר נושא זה בזיקתו להולדת הצילום הן בפן הטכני והן בפן הפילוסופי.

שנה ב: זמן – מהולדת הצילום להולדת הקולנוע זמן מהווה אחת משאלות היסוד בחקר התמונה.

שנה ג: מקום – העיר חיפה כמרחב היסטורי, חברתי ופוליטי בראי הצילום.

שנה ד: פרויקט גמר וסטאז'.

 

במהלך ארבע שנות הלימודים נחקר תחום הצילום מהולדתו עד לימינו תוך הקניית מיומנויות טכנולוגיות ויכולות מחקריות / יצירתיות. 

עוד לפני התפרצות מגפת הקורונה פעלה המחלקה במטרה לחקור ולבסס שיטות פדגוגיות חדשות המפגישות תדיר את הסטודנט עם דילמות מתוך העולם האמיתי. ההנחיות שנגזרו כתוצאה מהשגרה לצד נגיף הקורונה, האיצו את ההבנה כי נדרשות מתודות הוראה  המתאימות למאה ה-21 הן במובן הדידקטי והן במובן הטכנולוגי. הסדנאות במחלקה מתקיימות בתצורת "כיתת אמן" בהן למעשה מביא המרצה את הסטודיו שלו למחלקה, ומלמד את התוכן מתוך העשייה עצמה, תוך דיאלוג מורכב וממושך עם הסטודנט. השיטה מפרקת את מרחב הכיתה הרגיל והסדנא מתקיימת במספר חללים במהלך השנה: מרחב העיר חיפה, סדנאות טכנולוגיות וסטודיו האמן.
 

היות והצילום חולש על כל תחום בחיינו אפשרויות התעסוקה של הבוגרים מגוונות ועשירות. בוגרי המחלקה עשויים להשתלב במגוון תחומים בהם קיימת הזיקה לתחום הצילום, הקולנוע והמדיה: ממגוון ענפי תעשייה בתחום הצילום והתדמית, דרך השתלבות בעולם האמנות, עולם ההוראה, הטיפול בצילום, הדמייה, סאונד, עריכה וצילום וידאו.
 

המחלקה רואה עצמה כשלוחה המחברת וחוקרת את הקשר שבין "אקדמיה – קהילה". המחלקה רואה במצלמה כגשר לקהילות, פרטים ואוכלוסיות שונות הנחקרות ונחשפות באמצעות המדיום הצילומי / הקולנועי תוך ניסיון לקבע את פעולת היצירה והחקר במרחב תרבותי וחברתי קיים.
 

אחת מהתצורות של קשר זה היא הפעלתו של "המרכז החברתי לקולנוע ותעודה" בלב שוק תלפיות, שם נוצר חיבור חדש בין אקדמיה לקהילה, בו הסטודנטים לומדים ביום ובמקביל מפעילים את המרכז בפעילויות אמנותיות ותרבותיות שונות בשעות אחר הצהריים והערב.

 

*המידע מעודכן לשנת הלימודים תש"ף 2019-2020