בעקבות צלם - סבב שני

תאריך : 
ראשון, 12.05.2019 עד שישי, 24.05.2019
שעות פתיחה : 
א'-ה' 10:00-18:00, ו' 10:00-13:00, שבת סגור
מיקום : 
הגלריה ע"ש מורל דרפלר
הוספה ליומן : 
בעקבות צלם- תערוכה קבוצתית במחלקה לצילום במרכז האקדמי ויצו חיפה

 

בעקבות צלם הוא שמה של תערוכה ייחודית שמעלים סטודנטים משנים ב' ו-ג' מהמחלקה לצילום במרכז האקדמי ויצו בחיפה. במסגרת קורס, בהנחיית תמר סצמסקי, בחרו הסטודנטים בצלמים מרכזיים מהארץ ומהעולם, ובמהלך השנה חקרו לעומק את יצירתם, הן מבחינת נושאי הצילום והן מבחינת ההיבטים הטכניים ומאפייני התקופה.   המחקר הוביל לעבודה של כל סטודנט , שהושפעה מעבודתו של הצלם הנבחר אבל התפתחה לכיוון אישי.          

התערוכה מוצגת בשלושה מחזורים בני כשבועיים, המחזור השני יפתח ביום ראשון 12/5/19 בשעה 18:30.

מציגי המחזור המחזור השני: ליטל לופטינסקי, נוי מזרחי, דימה ניקיטין, מג'ד בדיר ויוני לוי

לגלריית העבודות >>

 

                                             

ליטל לופטינסקי צילמה בעקבות יאן סטאלר , צלם אמריקאי, שבמשך כ- 40 שנה יוצא למסעות בנופים עירוניים שנראים מוזרים וחוקר את המפגשים בין חומריים תעשייתיים לבין תאורות טבעיות ומלאכותיות.
בתחילת דרכו הוא צילם את העולם הקרוב לביתו בשעות דמדומים, וחקר כיצד האור הטבעי מתקבל על גבי הסרט ועל ידי כך יוצר מניפולציות בחדר החושך.
בתחילת שנות ה-80 סטאלר הרחיב את מרחב הצילום שלו לאירופה ובמהלך שהותו שם פיתח טכניקת עבודה חדשה בה הוא מאיר את הנופים שהוא מצלם בתאורות אצטדיון.

ליטל מצלמת גם מקומות מוכרים וגם מקומות שזרים לה באזור הקריות. היא חוזרת לאותם מקומות בהם נהגה לבלות כילדה, וחוקרת את תהליך התיישנותם והתחדשותם. בדומה לסטאלר, היא מצלמת בשעות דמדומים בחשיפות ארוכות. הדימויים המתקבלים רווים בצבעים עזים כתוצאה מזיהומי האויר בשמי העיר ואזורי התעשייה הרבים. ליטל בוחנת את מקורות האור השונים, מלאכותיים וטבעיים, ומתעניינת בתוצאות המגוונות והלא-צפויות שמתקבלות במהלך התהליך.

 

נוי מזרחי צילמה בעקבות הצלמת מרתה קופר, צלמת רחוב אמריקאית, שמאז שנות ה-70 המוקדמות לוכדת את תמצית תרבות הרחוב והאמנות בניו יורק.
לאחר התבוננות עמוקה ביצירותיהם של אמני הרחוב, קופר הוקסמה והתאהבה בתרבות התת-קרקעית הזו. היא החלה לצלם בלילה וללכוד את אמני הגרפיטי ישירות בזמן עבודתם.
היא הסתובבה בשכונות מופצצות, ברובעי הגטו, בתחנות הרכבת ובבניינים הנטושים ומחכה שהלילה ואמני הרחובות יבואו וימשיכו את עבודתם. היא  מתעדת את אמנות הרחוב במשך למעלה מארבעים שנה . עבודותיה של קופר הן מעבודות התיעוד המשמעותיות ביותר של אמנות הרחוב והגרפיטי הבינלאומית.
נוי בחנה את תרבות הגרפיטי בחיפה וכיצד היא משפיעה על הנוף האורבני ומשנה אותו. אמנות הרחוב תלויה בסביבה בה היא ממוקמת ויש לה חשיבות רבה בעיצוב הנוף. היא תיעדה מספר אמנים שונים שפועלים בסצנה החיפאית ויצרה איתם קשר על מנת לבחון מקרוב את העבודות השונות ומה עומד מאחוריהן.

 

דמיטרי (דימה) ניקיטין עבד בעקבות תומס למדייו , אמן צרפתי שמשלב בין צילום לציור. בעבודות שלו הוא משתמש במצלמה דיגיטלית ולאחר מכן מצייר על התצלום במחשב בעזרת תוכנת הצייר של מייקרוסופט. למרות שלמדיין פועל במאה-21, הוא מעדיף לצייר דרך התוכנה הפשוטה ביותר, כי הוא מעריך את ה "אולד סקול ". ברוב עבודותיו הוא מצייר על השמיים כי חשוב לו לשלב ציור וצילום ולא שכל אחד מהמדיומים יהיה נפרד. לדבריו, הוא רוצה למצוא עניין גם בדברים הפשוטים בחיים היום יומיים, הרצון הזה מאפיין אותו וחשוב לו להעביר את המסר הזה לצופים. דימה התמקד בנושא חיילי צה"ל. הוא ניסה לגעת בחוויות האישיות שלו מהצבא ואיך שהוא מסתכל עליהן היום. הוא רוצה שהצופה יסתכל על חיילים דרך הפריזמה של עולה חדש שבא לארץ זרה במיוחד בכדי לשרת אותה. והכי חשוב, לדבריו, לגרום לצופה לחשוב, לחפש, לשאול שאלות, כי אמנות וצילום לא בהכרח צריכים לתת תשובות ישירות.

 

מג'ד בדיר צילם בעקבות טוד הידו, צלם אמריקאי, יליד שנת 1968. עבודתו "האוס האנטינג" משנת 2001, היא מצד אחד, דיוקן של אמריקה הפרברית.  להידו לא חשוב לספר לנו על עיר ספציפית כי הוא נוסע לאורך רחובות אלמוניים, ובוחן תופעות שיכולות להתקיים בכל זמן ובכל פרבר באמריקה.

מג'ד מצלם במקומות פרבריים ברחבי הארץ, הנמצאים בשולי העיר. הוא מצלם בתים בלילה בחשיפה ארוכה ומתעד את חיי המקום שאנו חיים בו בזמן הנוכחי, בוחן הבדלים ודמיון בין הבתים (שדרכם אנחנו למדים על חיי התושבים) במקומות שונים בארץ. זה תהליך מרתק דווקא בגלל שהשיטוט מתחיל בלי ידיעה על מה הוא הולך למצוא.

 

יוני יונתן לוי בעקבות האמן הצרפתי (Jean René) המכונה JR,  בגלל האג'נדה החברתית בעבודותיו והאימפקט האנושי שהוא משאיר אחריו. JR הינו צלם ,קולנוען ויוצר פורץ דרך במאה ה-21 בכך שהוא מציג את אמנותו ברחובות ובכך יוצר את התערוכות הגדולות ביותר בעולם. JR  עוסק בסוגיות חברתיות ובעיות שזוכות לתשומת לב במדיה . הוא נוגע בפוליטיקה, בעימותים במקומות שונים בעולם, בגזענות, ואפליה, ומציג את כל העבודות שיוצר ישירות בתוך החברה הנפגעת. הוא מאמין שעבודתו היא ההוכחה לכך שהם קיימים ואי הצדק יוצא כך החוצה בצורה הטובה ביותר. JR גם נותן להם לאנשים לקחת חלק בפעולת היצירה ומנגיש את עולם האומנות והתרבות לחברה שהתעלמו ממנה ,ע״י תלייה בגדלים יוצאי דופן במרחב הציבורי. יוני יצר דימוים שמדברים על בעיות שמאפיינות את החברה שלנו. עבודה אחת עוסקת בפועלים. בשנת 2018 נפלו למותם 40 פועלי בניין בישראל רובם ערבים ישראלים ו/או פלסטינים . הפועלים האלה בקושי הוזכרו בשיח החברתי /תקשורתי בארץ ונותרו ללא שם , בדיוק כמו אותו אדם שקפץ למותו במגדלי התאומים ב9/11. העבודה השנייה מתייחסת למדוזה של ג'ריקו שנוצרה לפני 200 שנה .  גם לאחר 200 שנים של התפתחות,  קדמה ונאורות אנו חיים במציאות של גזענות, שחיטות ממשלתית, ואיבוד צלם אנוש. יצירה זו נוצרה כמחווה לגריקו ״מהעם ולמען העם״/

 

להורדת ההזמנה (PDF)

לגלריית העבודות >>