למידה דיגיטלית בארגונים

למידה דיגיטלית למורים

העולם המודרני מאופיין בפיתוחים טכנולוגיים מרחיקי לכת, שמהווים כיום חלק בלתי נפרד מחיינו. משבר הקורונה חידד את השפעתם ומרכזיותם של שינויים אלו, שכן כיום, לימודים אקדמאיים ואף לימודים תיכוניים נעשים באופן מקוון – באופן שהופך את ההבנה וההתמצאות בטכנולוגיות הלמידה לחיוניות עבור כל אדם ממוצע.

 

באופן טבעי, טכנולוגיות המחשב והאינטרנט השפיעו באופן מכריע לא רק על תלמידים ואופן למידתם, אלא גם על המורים ואף המרצים במוסדות אקדמאים. הסגרים שנכפו על מדינות העולם אילצו סגלים לימודיים למצוא דרך להנגיש את הלימודים לתלמידיהם מרחוק, כך שלא הייתה להם ברירה אלא להיחשף לטכנולוגיות למידה דיגיטליות דוגמת תוכנת ZOOM, וללמד דרכן.

 

טכנולוגיות אלו מהוות פתרון קל ונוח שניתן לשלב בכל סוג של ארגון – בין אם לימודי ובין אם עסקי – באופן שהופך את צורת העבודה לקלילה, זורמת ויעילה יותר. בתחום הלימודים הדבר בולט במיוחד; סקרים שנערכו לאחר שנת הלימודים הראשונה שנעשתה בצילה של הקורונה הראו כי הישגיהם של התלמידים השתפרו משמעותית וזאת בזכות העובדה שכלל השיעורים היו מוקלטים, מה שאפשר להם לחזור על החומר בצורה מיטבית.

בנוסף, האופציה הדיגיטלית טומנת בחובה אפשרויות שלא קיימות בהכרח בלמידה פרונטלית. תוכנת ה-ZOOM למשל, שהיא הנפוצה ביותר כיום, מאפשרת למארח המפגש (המרצה או המורה) להציג לכלל המשתתפים במפגש תכנים הפתוחים אצלו במחשב – כלומר, לשתף את מסכו האישי עם כולם;

המארח יכול לערוך סקרים רבי משתתפים על מנת להפוך את משתתפי השיעור לפעילים יותר; ניתן להציג סרטים וקטעי וידאו לכלל המשתתפים במפגש; ובנוסף, אחת הרובריקות מאפשרת למארח לנהל צ'אט שאלות-תשובות עם המשתתפים- אופציה המשומשת לא מעט במוסדות אקדמאים.

 

אולם, על אף יתרונות משמעותיים אלו, השימוש בתוכנות מחשב עשוי להיות גם מאתגר. מורים ומרצים רבים שאולצו להשתמש בטכנולוגיות דיגיטליות לשם העברת החומר הנלמד לתלמידיהם בתקופת הקורונה, לא הכירו אותן ולכן לא ידעו כיצד להשתמש בהן באופן מיטבי. לכן, הרחבת השימוש בטכנולוגיות שונות לשם יצירת סביבת למידה דיגיטלית חייבת להיות מלווה בהדרכה צמודה למורים ומרצים שאינם בקיאים ברזיהן.

 

יש לציין כי בתחילתו של משבר הקורונה, קצב השימוש בטכנולוגיות לשם למידה מרחוק קפץ בקצב מסחרר, אך כמו בכל תהליך שנמצא בחיתוליו, מורים ומרצים אכן חוו קשיים לא מעטים בתפעול המערכת. כיום, המוסדות החינוכיים פועלים אחרת. מעבר לכך שכבר צברו ניסיון, סגלים לימודיים עוברים הדרכות על טכנולוגיות הלמידה השונות במטרה ליצור סביבת לימוד דיגיטלית יעילה.

 

אז מה כוללת הלמידה הדיגיטלית? מעבר לשימוש בתוכנות לימוד מרחוק המאפשרות את ניהול השיעור או ההרצאה עצמם בוידאו, הלמידה הדיגיטלית כמובן תלויה בקיומם של מחשבים וטאבלטים – הן למורים והמרצים, והן לתלמידים ולסטודנטים. באמצעותם ניתן להעביר את כלל התכנים הלימודיים באופן דיגיטלי, מרחוק, כך שאין צורך ממשי בנוכחות פיזית בכיתה או באולם ההרצאות.