תואר שני בחינוך טכנולוגיות ומערכות למידה

תואר שני בחינוך, טכנולוגיות ומערכות למידה

בסוף שנת 2019 פרצה לחיינו הקורונה, ומאז השתנו חיינו לבלי היכר. שנת 2020 אופיינה בסגרים חוזרים ונשנים שגרמו לכולנו להישאר בביתנו לחודשים ארוכים, באופן שחייב מציאת פתרונות לעבודה וכן למידה מרחוק.

 

השימוש בטכנולוגיות למידה מקוונות כאמצעי לשיפור איכויות וטכניקות למידה הלך והתרחב בשנים האחרונות, אבל המציאות המתוארת לעיל שמשבר הקורונה יצר, הפכה לקטליזטור משמעותי לתהליך זה.

 

בתי ספר ומוסדות אקדמאיים משתמשים כיום בתוכנות למידה מרחוק, שהנפוצה בהן היא תוכנת "Zoom", וכן ארגונים ומקומות עבודה רבים החלו להפנים את ערכו של מסך הוידאו, שהשימוש בו לפגישות עבודה הביא לחיסכון כלכלי משמעותי בנסיעות עבודה ברחבי העולם, וכן חיסכון משמעותי בזמן.

 

השימוש הכה נרחב בטכנולוגיות למידה דיגיטליות, לאורך זמן כה קצר, פתח אופק תעסוקתי חדש תחום דעת שמתפתח בקצב מסחרר – תוכנית הלימודים לתואר שני בטכנולוגיות למידה דיגיטליות.

התוכנית מיועדת למורים בוגרי תואר ראשון בחינוך או הוראה, שעובדים כעת במערכת החינוך ומעוניינים להעמיק את ידיעותיהם במערכות הלמידה הדיגיטליות הקיימות כעת בשוק.

 

בנוסף, התוכנית רלוונטית גם למנהלי הדרכה ומדריכים בארגונים פרטיים וציבוריים שמעוניינים להעמיק את השימוש בטכנולוגיות אלו בארגוניהם, מנהלים ועובדים בארגוני מערכות מידע ו-IT (טכנולוגיות מידע – Information Technology) וכן יזמים ואנשי פיתוח בתחום הלמידה הדיגיטלית.

 

תנאי בסיסי לקבלה לתוכנית התואר השני בטכנולוגיות למידה הינו כמובן תואר ראשון בתחום דעת כלשהו ממוסד אקדמי מוכר, וזאת בציון סופי של 80 ומעלה. שאר תנאי הקבלה משתנים בין מוסד למוסד, אך ישנם מספר תנאים נפוצים לכולם – קבלה המותנית בהחלטות ועדת הקבלה המחלקתית לתואר שני, היכרות עם יישומי המחשב והאינטרנט הבסיסיים, וכן רמת אנגלית מסוימת שנקבעת לפי מבחן אמי"ר או פסיכומטרי.

 

בוגרי התוכנית לתואר שני ירכשו במסגרת לימודיהם ידע נרחב בהבנת טכנולוגיות למידה קיימות, וכן בפיתוח ועיצוב טכנולוגיות מתקדמות וחדישות יותר בתחום. הסטודנטים יעמיקו הבנתם בתהליכי למידה וכן ירכשו ידע בשימוש בטכנולוגיות אלו.

 

כל אלו יאפשרו לבוגרי התואר השני לנצל באופן מיטבי טכנולוגיות למידה דיגיטליות קיימות לשם מימוש פוטנציאל הלמידה וההדרכה בארגוניהם. אף מעבר לכך; מורים יוכלו להביא לשינויים רחבי היקף בסביבת הלמידה הקיימת ולבחון ולהתאים פתרונות למידה דיגיטליים לתלמידיהם.

 

ארגונים יוכלו להוביל שינויי מדיניות ולנהל סביבת למידה דיגיטלית יעילה יותר, שתמקסם את יעילותם. אנשי טכנולוגיות מידע יוכלו לאפיין, לנתח ולעצב את טכנולוגיות המידע הקיימות בצורה חדשנית יותר, ואף לייצר טכנולוגיות חדשות ומתקדמות יותר.

 

בנוסף, כלל בוגרי התוכנית יוכלו להוביל מחקרים בתחום טכנולוגיות הלמידה, ולבחון השפעתן על מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה וכן על ארגונים פרטיים וציבוריים שנתמכים בטכנולוגיות אלו.

 

תוכנית הלימודים

ככלל, תוכנית הלימודים הספציפית במסגרת התואר לטכנולוגיות ומערכות למידה משתנה בין מוסד למוסד, אך הנושאים המרכזיים הינם דומים אחד לשני. בין היתר, הסטודנטים בתוכנית ילמדו עיצוב, פיתוח, יישום והערכה של סביבות למידה המאופיינות בשימוש ניכר בטכנולוגיה, למידת מולטימדיה, אוריינות דיגיטלית וחישובית, ועוד.

 

בנוסף, רוב מוסדות הלימוד מציעות במסגרת תכנית הלימודים לתואר שני מסלולי ערב; זאת לאור ההבנה כי בדרך כלל, המועמדים לתוכנית הינם סטודנטים שכבר מחזיקים בתואר ראשון בתחום אחר ולרוב מחזיקים במשרה מלאה בתחומם שלא מאפשרת להם ללמוד במהלך שעות היום.

 

אפשרויות תעסוקה

בוגרי ובוגרות תכנית הלימודים משתלבים במגוון רחב של תחומי תעסוקה. רבים מהם עובדים כיום כרכזי ומדריכי תקשוב, מפתחי הדרכה, מטמיעי תקשוב, מפתחי תוכן דיגיטלי, מפתחי משחקים, מנהלי יחידות פיתוח והטעמה, ואף מנהלי בתי ספר ומרצים במכללות, אוניברסיטאות ועוד.