עיצוב סביבה חינוכית מהו ואיך

ארגון סביבה חינוכית

במרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה, מתקיימים לימודי תואר שני בעיצוב סביבה וחינוך, המשלבים בין דיסציפלינות מתחומי הטכנולוגיה, החינוך, הארכיטקטורה והתקשורת החזותית. לימודים אלו מביאים אל קדמת הבמה את הנושא החשוב של עיצוב סביבה לימודית וחינוכית, ומאפשר לבוגרים להשפיע באופן מהותי על תכנון, עיצוב ופיתוח סביבות אלו כיום ובעתיד.

הבוגרים יוכלו לייעץ ולהוביל תהליכי בנייה של סביבות לימוד מתקדמות במישור הפדגוגי, הטכנולוגי והפיזי במוסדות החינוך השונים, החל ברמה המקומית ועד לארצית. בשורות הבאות יובא מידע על עיצוב סביבה חינוכית ולימודית במאה ה- 21 ובכלל.

תמונה מתוך דף לימודי תואר ראשון בארכיטקטורה - היכנסו - המרכז האקדמי ויצו חיפה

ההגדרה של סביבה לימודית

סביבה לימודית מהי? זהו המרחב הפיסי שבו מתאפשרת ההוראה על היבטיה השונים, לרבות הטכנולוגיים, תוך עידוד מעורבות מצד התלמידים. בעוד שלאורך שנים רבות הסביבה הלימודית קפאה על שמריה, עם שינויים קטנים בלבד לכאן ולשם, הרי שבמאה הנוכחית ניכרות תמורות גדולות יותר, בין היתר – לאור מחקרים שמצאו קשרים בין כישורי והישגי הלמידה של תלמידים ובין עיצוב הסביבה בה הלימודים מתקיימים.

לאור מחקרים אלו, ולא מעט עקב כניסתן של טכנולוגיות חדשות, עלתה ביתר שאת השאלה לגבי עיצוב סביבה חינוכית - מהו ואיך? עם השנים צמחו גישות שונות לשאלה זו, ובפרט הודגשה סוגיית החדשנות, כלומר תכנון, פיתוח ויצירת סביבה המתאימה לצרכי התלמידים, משפרת את מעורבותם, את האווירה הכללית ואת הישגיהם. הדגש הושם על סביבה שמעודדת חוויית למידה מעניינת, מהנה ויצירתית בקצב המתאים לתלמידים ועם נגישות מיטבית לחומרים הנלמדים.

במילים אחרות, מוסדות החינוך עוברים שינויים משמעותיים בשנים האחרונות, מתוך הבנה כי סביבה לימודית בכיתה ובבית הספר בכלל, משפיעה באופן מהותי על האקלים במוסד, על התנהגות התלמידים ויחסם לסביבה ולזולת, וכאמור גם על הישגיהם ושביעות רצונם. בנוסף, ארגון סביבה לימודית בצורה מקצועית ונכונה עשוי לתרום להתפתחות חברתית, רגשית ומוטורית, בדגש על סביבה אסתטית, מטופחת, מאתגרת, עשירה וכזו הנותנת מענה לאמצעי הלימוד המתקדמים של ימינו. יש להדגיש כי גישה מקצועית יורדת עד לפרטי הפרטים, מתוך הבנת השפעת הגירויים השונים על המוח ועל נפשם של התלמידים, החל בצבעי וצורת הרהיטים, דרך צבעי החדרים עצמם, ועד לתאורה הטבעית והמלאכותית.

שבה אור יום נכנס לחדר, הצבעים של הרצפות והקירות, ואפילו הצורה והמרקם של הרהיטים והאביזרים, פועלים יחד כדי להשפיע על האופן שבו אנו מרגישים וכיצד אנו מבצעים, הן במודע והן בתת־מודע.

היבטים בארגון סביבה חינוכית

ארגון סביבה חינוכית הינה משימה מאתגרת, יצירתית ומורכבת, שצריכה לקחת בחשבון שורה ארוכה של שיקולים. כאמור, קיימות גישות שונות אשר בחלקן מדגישות את המרחב המאפשר לכולם לחוש שיש להם מקום לנוע, להתבטא ולחוש בטוחים וחופשיים, בדגש על ראיית השונות המעשירה את הקהילה. מתוך ההבנה כי עיצוב המרחב מעודד קשרים מלמדים, מפתחים ומעשירים הדדית, קיימת שאיפה ליצור סביבות לימוד שוויוניות, נגישות ויעילות, עם מינימום מכשולים וחסמים, ויכולת ללמידה רבגונית התורמת לסקרנות ולבחירה אישית.

בין היתר, בעיצוב מרחב שכזה יש לקחת בחשבון את אופי הלמידה המתקיימת בו, את האמצעים הטכנולוגיים המגוונים העומדים לרשות המורים והתלמידים, את מאפייני המרחב הפיסי עצמו, את כל נושא הארגונומיה וההתאמה הגופנית, את התרבות והערכים בהם דוגל המוסד החינוכי, וכן היבטים של אסתטיקה, פונקציונאליות, נוחות וגמישות. בתוך כך, יש להתייחס כמובן גם לסוגיות של תקציב, עמידות של האביזרים והרהיטים בחלל לאורך זמן, בטיחות, מיקומים של הרהיטים והאביזרים במרחב, מודולאריות של חלל גמיש הניתן לעיצוב מחדש בהתאם לצורך, תן מענה ללמידה עצמית וללמידה שיתופית, ועוד.

מקומה של הטכנולוגיה בעיצוב סביבות למידה בימינו

כאמור, כיום ניתן מקום מכובד לטכנולוגיות הקיימות והמתפתחות בסביבות למידה. כך למשל, במהלך התואר השני במרכז האקדמי ויצו מועבר בין היתר קורס בנושא למידה בסביבה עתירת טכנולוגיה. בקורס הזה בוחנים את הפנים החדשות של סביבות הלמידה, את הטכנולוגיות החדשניות, את האופן שבו בתי ספר יכולים להנגיש אותן להקניית מיומנויות נדרשות, האתגרים והיתרונות, פלטפורמות ייעודיות שפורצות את גבולות הלמידה, כיתה וירטואלית מדומה ורבודה, ועוד. כמו כן, במהלך התואר נלמדים קורסים בתחומים בינה מלאכותית והאינטרנט של הדברים בבתי ספר, פדגוגיה דיגיטלית וחדשנות חינוכית, בקרת למידה מבוססת טכנולוגיה, ולמידה אסינכרונית באמצעים דיגיטליים.

למידע נוסף והרשמה ללימודי תואר שני בעיצוב סביבות חינוכיות

לפרטים נוספים על לימודי תואר שני בעיצוב סביבות חינוכיות, ולביצוע הרשמה, הנכם מוזמנים לפנות אל הצוות שלנו בטלפון 1800-770-990 או במייל info@wizodzn.ac.il, או לבצע הרשמה מקוונת כאן