בית הספר האוניברסיטאי לעיצוב הראשון בישראל יוצא לדרך!

15/01/24

אוניברסיטת חיפה והמרכז האקדמי ויצו חיפה חתמו בשבוע שעבר, יום חמישי ה-11.01.2024 על הסכם מיזוג לפיו המרכז האקדמי ויצו חיפה יהפוך לבית הספר לעיצוב של אוניברסיטת חיפה, אשר בראשו תעמוד פרופ' לאה פרץ, בעלת שם עולמי בתחום עיצוב האופנה. בכך הופכת אוניברסיטת חיפה לאוניברסיטה הראשונה בישראל בה פועל בית ספר לעיצוב, דבר הפותח אפשרויות לשיתופי פעולה חדשניים, שלא קיימים עד כה בישראל. ההסכם ייכנס לתוקפו כבר בסמסטר ב' של שנת הלימודים הנוכחית. המועצה להשכלה גבוהה, שתמכה בתהליך המיזוג לכל אורך הדרך ואף אישרה בעבר את הסכמי הביניים השונים, צריכה לאשר באופן סופי את ההסכם.

"זהו יום מרגש במיוחד, בו עוד נדבך מרכזי בחזון שלנו מתבסס ומתגשם מול עיננו. אוניברסיטת חיפה היא עתה אוניברסיטה עירונית במלוא מובן המלה, כשהקמפוסים שלנו פרוסים לכל אורכה ורוחבה של חיפה. הקמפוס של בית הספר לעיצוב במושבה הגרמנית מצטרף אל קמפוס העיר הטכנולוגי בעיר התחתית ומעמיק את ההיטמעות שלנו במרקם החברתי של חיפה. כל הקמפוסים הללו נמצאים במרחק הליכה זה מזה והמטרה שלנו היא לשנות את פני האזור. מאות סטודנטים שיוצאים מהקמפוסים אל אזורי הבילוי והמסחר, שמושכים יזמים ונותני שירות. חוקרים וחוקרות שמשתפים פעולה עם התעשייה ומושכים חברות סטראט אפ חדשות. זה היה החזון שלנו לאוניברסיטה עירונית אמיתית, וכעת הוא מתגשם בגדול", אמר נשיא אוניברסיטת חיפה פרופ' רון רובין.

         

לדברי אניטה פרידמן, יו"ר ויצו העולמית: "ויצו מברכת על האיחוד הטבעי. המרכז האקדמי ויצו חיפה מהווה חלק בלתי נפרד מויצו מזה כ 52 שנים, עת נוסד כסמינר חינוכי והפך עם השנים למכללה, למרכז אקדמי, וכעת יהפוך לבית הספר לעיצוב של אוניברסיטת חיפה. אנו גאות שהסמינר שויצו יסדה לפני עשרות שנים ימשיך במוסד מפואר כמו אוניברסיטת חיפה, וימשיך לשאת בגאווה את שם ויצו ואת שמה של נרי בלומפילד ז"ל, פילנטרופית יהודיה-קנדית, שאפשרה את הקמתו. אנחנו לא נפרדים, אנו נמשיך להשפיע ולהיות שותפים דרך הועד המנהל והאסיפה הכללית של האוניברסיטה. אני מודה לכולכם, על עבודה מסורה ומקצועית שהפכה את המקום למה שהוא כיום, מוסד שלא מפסיק להתחדש ולהתעדכן, אני מברכת אתכם על דרך חדשה ומוצלחת, ומאחלת לכם אופקים חדשים של פעילות והישגים. בכל שנה אני אומרת זאת לאלפי בוגרי ויצו, היום אני אומרת את זה למוסד שלם: תודה שהיית חלק מאתנו, עלה והצלח!"

 

על פי ההסכם, הפעילות של המרכז האקדמי ויצו חיפה תשולב לתוך אוניברסיטת חיפה כבית הספר לעיצוב בה. משלב זה ואילך, יהפוך בית הספר החדש ליחידה אורגנית של אוניברסיטת חיפה, ככל יחידה אקדמית אחרת. פרופ' פרץ, שתעמוד בראש בית הספר, כיהנה כראש המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר במשך 22 שנים. תחת ניהולה, זכתה המחלקה להכרה עולמית ודורגה במקום השישי מתוך 25 המחלקות הטובות בעולם לעיצוב אופנה. פרופ' פרץ נבחרה מספר רב של פעמים בדירוגים שונים כאחת מהאנשים המשפיעים ביותר בישראל בתחום עיצוב האפנה והתרבות ובשנת 2018 זכתה בפרס מפעל חיים בטקס פרסי האופנה. במשך השנים חינכה דורות של מעצבי ומעצבות אופנה, שמהווים את התשתית העיצובית של תעשיית האופנה בארץ וחלקם אף הגיעו להישגים יוצאי דופן בחו"ל.

 

חוגי בית הספר לעיצוב של אוניברסיטת חיפה ימשיכו לכלול את החוגים הנלמדים כיום: עיצוב אופנה; תקשורת חזותית; אדריכלות; צילום כולל מסלול בקולנוע; ותואר שני בעיצוב סביבה וחינוך. לדבריה של פרופ' פרץ, ייחודו של בית הספר לעיצוב הוא האפשרויות שייפתחו לסטודנטים ולחברי הסגל ליצור שיתופי פעולה פורצי דרך עם הדיסציפלינות האחרות באוניברסיטה. "אני מתרגשת מהאפשרויות הבלתי נגמרות לשיתופי פעולה בין תחומי בית הספר לעיצוב והחוגים הקיימים באוניברסיטה. בוודאי שאפשר לחשוב על סינרגיה נפלאה עם תחומים כמו תיאטרון, מוזיקה, תרבות הקולנוע, שיאפשרו התמחויות משותפות כמו עיצוב לאמנויות הבמה או פעילות משותפת בתחום הקולנוע. אבל זה יאפשר לנו גם שיתופי פעולה בלתי שגרתיים, למשל שילוב עם בית הספר למדעי הים לפיתוח חומרי עיצוב מאצות או הפיכת הים למרחב נוסף בעיצוב הסביבה. הסטודנטים שלנו יהנו מאפשרויות שלא יהיו להם בשום מקום אחר בארץ, התארים שיקבלו הסטודנטים לעיצוב מהאוניברסיטה יאפשרו להם להמשיך באופן ישיר ללימודי תארים מתקדמים ללא צורך בהשלמות. בית ספר לעיצוב שפועל כחלק מאוניברסיטה הוא שילוב ייחודי ונדיר בעולם, וכעת הוא יקרה בפעם הראשונה בישראל", אמרה פרופ' פרץ.

 

"המיזוג בין המרכז האקדמי ויצו חיפה לאוניברסיטת חיפה מסמל קפיצת מדרגה אדירה למוסדנו. ברצוני להודות למייסדים, לתורמים ולמובילי הדרך לאורך השנים – ויצו העולמית, נרי בלומפילד ז"ל, הנשיאים וראשי המחלקות בעבר ובהווה, ולסגלים המחויבים והמקצועיים. המסירות המתמשכת שלהם איפשרה את המיזוג והשינוי הזה. מחויבותינו הבלתי מעורערת לקהילה ולסביבה, והאחריות החברתית שלנו, היא חלק מהותי בחזון בית הספר מיום הקמתו, חזון אשר מוצא כעת בית נאמן באוניברסיטת חיפה. אנו נשאר מחוייבים לערכינו, ובתוך כך לפחות כשליש מהבוגרים העתידיים שלנו יוסמכו להוראה, מה שמבטיח את המשך המצוינות בחינוך בתחומי העיצוב, בצד הזדמנויות חדשות לתארים גבוהים ולמחקר פורץ דרך. הבוגרים שלנו לאורך השנים באדריכלות, עיצוב אופנה, צילום ועיצוב גרפי מהווים עמוד תווך במורשתו - מובילים ביצירתיות ובחדשנות בצד מקצועיות חסרת פשרות. ההישגים המדהימים שלהם מהדהדים את רוח המוסד שלנו. אנו צועדים לעתיד מבטיח ומלא בהזמנויות, שנשען על המחויבות שלנו למצוינות, לקיימות ולחלומות של הקהילה התוססת שלנו", אמר ממלא מקום נשיא המרכז האקדמי ויצו, אדריכל אורי רונן.

 

קליטת המרכז האקדמי ויצו חיפה באוניברסיטה, ופתיחת בית הספר לעיצוב הן חלק ממהלך ארוך טווח של אוניברסיטת חיפה להעמיק את הפעילות שלה בתוך חיפה, כחלק ממחויבות למעורבות והשפעה בקהילה. "בית הספר החדש שלנו לעיצוב ייספק הזדמנויות בלתי נגמרות לסטודנטים שלנו, כאלה שהם לא יוכלו למצוא בשום מקום אחר. השילוב הראשון מסוגו בארץ ייפתח עבורם תחומים חדשים ומבוקשים בעולם התעסוקה וזוהי גאווה גדולה לומר שהשילוב הזה נמצא רק בחיפה ורק באוניברסיטת חיפה. זוהי בשורה גדול לעיר חיפה, בשורה גדולה לאוניברסיטה ובשורה גדולה לסטודנטים ולסטודנטיות שלנו", אמר רקטור אוניברסיטת חיפה פרופ' גור אלרואי.

המהלך אף משתלב בחזון הקיימות החברתית והסביבתית של האוניברסיטה, כאשר תחומי העיצוב והאדרכילות משתלבים היטב בחזון זה. "התחומים החדשים יאפשרו שיתופי פעולה בין תחומיים בתוך האוניברסיטה, בעיקר כאלה בתחומי הקיימות. אפשר לראות בקלות את הקשר בין קיימות לבין אדריכלות או עיצוב סביבה ונוף, אבל אפשר למצוא את הקיימות בכל התחומים, למשל ביגוד חכם או ביגוד בר קיימא, מחקרים שישלבו בין קולנוע ואמפתיה ועוד ועוד", אמר פרופ' אלרואי.