ילדים מציירים מורשת - שיתוף פעולה עם אונסקו ו- Playful Architect

שבוע הארכיטקטורה בפראג בשיתוף International Festival of Architecture מקיימים מידי שנה תערוכה של ציורי ילדים בגילאי 12-11 המונחים לצייר את אתרי המורשת בסביבתם. המחשבה מאחורי האירוע היא יצירת מודעות לאתרי מורשת, ההיסטוריה והתרבות שהביאה ליצירתם, מעצם העשייה החוויתית סביבם.

 

ההנחה היא שילדים אלו יהפכו בבגרותם לנאמני שימור. לכן, אין זה פלא כי אונסק"ו - ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם - נתן את חסותו ליוזמה הבינלאומית. בכל שנה יותר ויותר מדינות לוקחות חלק באירועים אלה, והשנה הצטרפה ליוזמה גם אונסק"ו ישראל.

 

ההיכרות בין ילדי ישראל לאתרי המורשת המקומיים נעשתה דרך מפגש עם סטודנטים מהמחלקה לארכיטקטורה, במסגרת הסטודיו המחקרי שנלמד בשנה ד'. הסטודנטים הונחו לעורר דיון בבתי הספר באשר למהות האתר כאתר מורשת ולקשר בינו לבין התרבות והחברה המקומית. הסטודנטים הדריכו את הילדים במלאכת הציור וסיירו איתם בשטח. בסיכומו של התהליך נאספו ציורי הילדים ונבחרו אלו המוצגים בתערוכה. כדי לשקף את מגוון התרבויות בארץ ואת המגוון העירוני נבחרו בתי ספר משש ערים: חיפה, רמת גן (כמייצגת של גוש דן), ירושלים, נצרת, באר שבע ושדרות. בחיפה נבחרו שני בתי ספר: ממלכתי וממלכתי-דתי.

 

ציורי הילדים עומדים בפני עצמם. הם מגלים את עולמם הפנימי של הילדים כפי שכל יצירה מייצגת את האמן. ניתן להסתפק בהם ולנתח דרכם את האובייקטים האורבניים מזה, ואת הראיה הילדית מזה. כך ניכרת הירידה לפרטי הטקסטורה בציורי הילדים בנצרת, שחלקים גדולים בה בנויים אבן חשופה; כך בולטים המרחבים המוגנים בציורי הילדים משדרות, על קו העימות; כך בולט הצבע, שילדים הוסיפו בציוריהם לקמפוס הברוטליסטי והאפור של אוניברסיטת בן גוריון בנגב. כל אלו מגלים, כאמור, את יחסי הגומלין בין בסביבה האורבנית העשירה, האפורה או המפחידה לבין עולמו של הילד.

 

לצד ההיכרות עם מבני המורשת שילב הסטודיו המחקרי גם בחינה מחדש של מרחב ומבנה בית הספר, בשיתוף הילדים. מחקר זה הוביל לפרויקט תכנוני יצירתי, שבו נדרשו הסטודנטים להציע "תיקון" לבתי הספר. ה"תיקון" שילב בין תכנון למחקר ובין זהותו הייחודית של המקום הספציפי, להבנת עולמו של הילד.
מנחים: פרופ' אדר' ברוך ברוך וד"ר אדר' הדס שדר

 

לצפייה בגלריית הסטודיו המחקרי

 

לצפייה בקטלוג התערוכה (PDF)