סטרוקטורות דינמיות

סטודנטים משנה ג' בקורס סטרקטורות דינמיות עבדו על פרויקט מיוחד בשיתוף נמל חיפה

לכבוד הקמת שער כניסה חדש וטכנולוגי למוסף המכולות בנמל חיפה, הוחלט להקצות שטח לבניית מיצג סביבתי העשוי ממכולות ויהווה סמל חדש לנמל.

העיצוב הזוכה יזכה לספק לנמל תיק מוצר גדי להביא את הפסל למימוש מלא.

בחירת הפרוייקט הנבחר נעשתה במסגרת תחרות בין קבוצות במהלך הקורס. הפרוייקט הנבחר יבוצע וישמש, כאמור, כאייקון חדש של הנמל.

התחרות ומימוש הפרוייקט ממומנים ע''י נמל חיפה.

הקורס נמצא על קו התפר בין אדריכלות לעיצוב ועוסק בפיתוח משלב הסקיצות הראשוניות ועד מימוש מלא של הפרוייקט ( 1:1 ) על כל שלביו.

 

מנחים: איתמר בורשטין ולירן צ'ציק

 


 

מקום ראשון - שקיפות

מגישים: ניב מזרחי, מואב ועדיה, עמית קורן ומג'די אבו ג'בל

 

 

המסחר הפך להיות משהו בלתי נפרד מהחיים המודרניים.

תהליך הגלובליזציה שהתפתח יצר אצלנו תלות גדולה בסחר בינלאומי. היום הרוב המכריע של המסחר הבינלאומי בארץ עובר דרך נמלי הים.
ההתפתחות המהירה והתרבות המודרנית הרחיקה את הצרכן מתהליך הייצור והשינוע של המוצרים.
אנו לא ערים למסע ה"צרכני" שעוברים המוצרים שלנו.

הרעיון הוא ליצור שקיפות מבעד לאטימות - מכולות הברזל יוצרות מסך על תהליך השינוע. ניסיון ליצור שקיפות בחומר אטום.

רידוקציה של המכולות לאלמנטים קווים מינימאליים אשר עשויים מדפנות של מכולות משומשות.
התנועה לצד אלמנטים אלה יוצרת ריצוד שמתעתע בין נפחיות לשקיפות.
באתר מתבצע תהליך בדיקת תנועת המכולות, פונקציה זאת מהדהדת את השקיפות.

 

 

 


 

מקום שני - מחזוריות

מגישים: נדין שביטה, נעמי קליין וגיא מעוז

 

 

הפרויקט שלנו התחיל ממחשבה בסיסית על התהליך אותו המכולה עוברת, מהרגע שמייצרים אותה ועד הרגע שמהשימוש בה מפסיק.

השאלה אותה שאלנו היא מה קורה למכולה כאשר היא יוצאת משימוש ?
איזה שימוש חדש ניתן לתת לה?

הצבנו את המכולות בשטח הנתון מתוך מחשבה על המבטים שנהגי המשאית חווים בסיבוב אותו עושים.

מדובר בשבע מכולות שמוצבות על עמוד מסתובב , שעברו פירוק ונשארו רק עם השלד המקורי שלהם.

 

 

את מעטפת המכולה הקרקע קיבלה ותחת כל המכולות קיימות מדרגות טופוגרפיות שיורדות לכיוון המפגש של העמוד עם הקרקע , דפנותיה של המדרגות מוגדרות ממעטפת המכולה .

המכולות הריקות נועדו לתת לנמל חיפה הזדמנות להציג עליהם תכנים מתחלפים ובכך יכול לתת שימוש חדש למכולות על פי בחירתו.

 

 

 


 

מקום שלישי - דיאלוג במרחב

מגישים: חן שמעוני, נופר אוזן, אופק וקנין בסודו ויבגני סטפנוב.

 

 

"חיפה מוגדרת ומזוהה כעיר נמל", האומנם?

העיסוק שלנו בנושא העלה מספר שאלות האם קיים קשר בין הנמל לחיפה? אם כן, מה טיב הקשר? והאם צריך להיות קשר בכלל?

הנמל משתרע על כ- 2 אחוזים משטחה של העיר, חלק ניכר במרחב הפיזי לעומת ההשפעה שלו על העיר, הנמל נתפס כישות עצמאית- מתחם סגור שאינו מתקשר עם הסביבה שלו אך מצד שני מקיים קשר ויזואלי עם העיר ונצפה כמעט מכל מקום בעיר.

הפסל שלנו מתעסק עם הקשר הויזואלי. ונותן לו פרשנות חדשה,  הוא מקיים אפקט של אשליה אופטית, של שלם ומפורק.

אל הקומפוזיציה הגענו לאחר תהליך של חקירה צורנית  דרך מושגים מופשטים - קונטקסט, דיאלוג, קונפליקט ודיאלקטיקה, מהם יצאנו למודלים תלת מימדיים. הפסל הסופי משלב בתוכו מספר מודלים.

בסיבוב בו נוסע נהג המשאית ישנו שינוי של הפסל לאורך המסלול ב4 נקודות משמעותיות שנבחרו מראש בשל ההאטה של המשאיות לפני הכניסה לשערים, הפסל מתחבר ונראה שלם על אף שכל צורותיו מפורקות. קנה המידה של הפסל מתייחס לגובה מבטו של נהג המשאית.

תאורה-  הדיאלוג הראשון בין הספינות שמגיעות לעיר הוא אור שמפיץ המגדלור. אנו רואים בקשר של חיפה לנמל כקשר אשר יכול להוות מאין מגדלור לעיר ועל כן התאורה שלנו מנסה לדמות את זה.