תכנית הלימודים

תכנית הלימודים בעיצוב אופנה בפריסה לפי שנים

 

התחום העיוני:

הסטודנטים נחשפים במסגרת שיעורים בתולדות האמנות ובתולדות הלבוש והאופנה לתהליכים ותופעות ברצף היסטורי וליחסי גומלין בין אופנה, תרבות, אמנות, כלכלה ופוליטיקה. תחום זה מהווה את בסיס הידע לאיסוף נתונים, איתור מקורות, תכנון ופיתוח החשיבה העיצובית והבנת צרכי המשק והחברה העכשווית והעתידית.

התחום היישומי:

הסטודנטים רוכשים מכלול נרחב של מקצועות: עיצוב טקסטיל, רישום, ציור ואיור אופנה, עיצוב מוחשב. באמצעותם מוכשר הסטודנט כמעצב, הנדרש לחשיבה מקורית רב-כיוונית, לחשיבה ביקורתית ולרגישות אסתטית. במקביל רוכשים הסטודנטים טכניקות ומיומנויות שיאפשרו להם לתרגם את רעיונותיהם לביטויים פונקציונליים. בצד ההבנה הטכנית של ביצוע הבגד והכרת מרכיביו, מקנים לסטודנטים כלים בטכנולוגיה מתקדמת, המהווה כיום את התשתית לתעשייה בעולם האופנה. אינטגרציה בין תחומית זו באה לידי ביטוי בסדנאות מיוחדות, בתערוכות, בפרויקטים ברמות שונות, בהכנת קולקציות לתצוגות אופנה ובהכנת תיק פורטפוליו בהנחיית מעצבי אופנה ידועים בארץ. התמחות נרחבת בתחום עיצוב טקסטיל משולבת בתוכנית הלימודים ומיושמת בפרויקטים בעיצוב אופנה. פרויקטים מיוחדים נעשים במסגרת בין מחלקתית. בשלב הסופי של הכשרתו מגבש הסטודנט תפיסה עיצובית בעלת סגנון וכתב יד אישי, הבאה לכלל ביטוי ביכולת עיצובית וביצועית ברמה גבוהה.

לימודי חינוך:

התחום החינוכי מכשיר את מעצבי האופנה להוראה במוסדות החינוך השונים.
תחום זה מפתח את כישורי ההוראה ואת העמדה הביקורתית ומקנה רגישות חברתית גבוהה. המעצב שהוא גם מורה יוכל להקנות לתלמידיו רמת מיומנות טכנולוגית גבוהה לצד ראיה חזותית וערכים תרבותיים ותקשורתיים בחברה דינמית ומשתנה.

התנסות בתעשייה:

בחופשת הקיץ בין השנים ב'-ל-ג' מחוייבים הסטודנטים בהתנסות ארבעה שבועות רצופים בתעשיית האופנה. בתום ההתנסות על הסטודנט להגיש דוח מפורט.

פרוייקט גמר:

 בשנה ד' על הסטודנט לעצב קולקציית גמר של חמש-שש מערכות לבוש, קולקציה שתשקף את הישגיו וכתב ידו האישי.
סטודנט שיעמוד בדרישות הפרוייקט וברמה הנדרשת יציג את עבודתו בתצוגת אופנה שתערך בסוף שנת הלימודים. על הסטודנט להגיע לציון של 75 ומעלה בסוף הסמסטר הראשון, על מנת שיוכל להציג בתצוגת סוף השנה. מחוייבות הסטודנט להציג בתערוכת סוף השנה את עבודתו בהתאם לדרישות שייקבעו.

ניהול תצוגת האופנה:

הסטודנטים מכל השנים תורמים מיכולתם ומזמנם להעמדת התצוגה. הסטודנטים משנה א' ממונים על יום המדידות, ארגון חדרי ההלבשה והלבשת הדוגמניות והדוגמנים.

הסמכה:

בתום ארבע שנות לימוד ולאחר שעמד בהצלחה בכל החובות האקדמיים והמינהליים יקבל בוגר המחלקה תואר ראשון  B.Ed.Des בעיצוב אופנה.

תיאור מקצועות הלימוד:

  • סטודיו בעיצוב אופנה: פרוייקטים בנושאים מגוונים מתוך עולם תעשיית האופנה. בתהליך הפרוייקט עובר הסטודנט את כל שלבי העיצוב, התכנון והביצוע של מערכת הלבוש, משלב אותה בקולקציה ומציג את עבודתו בפני מבקרים לביקורת.
    נושאי הפרוייקטים (משתנים משנה לשנה):
    * פרוייקט יצירתי מחומרים לא קונבנציונליים
    בגדי גברים, בגדי ים, שמלות ערב, שמלות כלה, אופנה מחויטת, סריגים, השמלה השחורה, out to wear.
  • בניית תיק מוצר: שימוש בתוכנת אילוסטרטור למטרת בניית תיק מוצר ממוחשב.
  • תולדות הלבוש: תולדות סגנונות הלבוש בעולם כמקור לרעיונות עיצוביים. הבנת השפעת התקופות על היווצרות הלבוש ואופיו.
  • עיצוב בעזרת מחשב: הכרת שימוש מחשב בעיצוב בכלל ובעיצוב אופנה בפרט. פיתוח יכולת תכנון וביצוע פרוייקטים עיצוביים דו-ממדיים, דפי אווירה, קטלוגים, איור וציור אופנה ועיצוב טקסטיל.
  • תדמיתנות: הכרת העקרונות של בניית גזרות יסוד ופיתוח תדמיות לפי עיצובים עכשוויים.
  • חומרים טקסטיליים: סוגי הסיבים והחוטים, תכונותיהם ודרך הפקתם, דרכי הייצור והשימוש בהם.
  • רישום תפיסת החלל: תלת-ממד לעומת דו-ממד, יסודות הרישום, פרופורציות, רישום אקדמי חופשי, צורות גיאומטריות, טיפוח חשיבה רישומית וחיפוש צורני על סמך רישום טבע דומם ועירום.
  • בניית קולקציות: עיצוב קולקציות באופנה לפי נקודות מוצא מגוונות תוך חשיבה על תמונה כוללת של צללית חומר וצבע.
  • עיצוב בסיסי תלת מימד: דרך ובאמצעות סדרות תרגילים, תוך התמודדות אישית מול נושאים מוגדרים, ירכוש הסטודנט ויפתח דרכים וכלים מחשבתיים והבעתיים לשם התמודדות אנליטית עם תכנים מגוונים אשר יבוטאו באמצעות עיצוב לבוש.
  • אביזרים לבישים: קורס המתמחה בהתנסות בחומרים תלת מימדיים והתאמתם לגוף בתור אביזר ולבוש.
  • אלכימיה באופנה: הקורס עוסק בטכניקות מסורתיות, כמו הדפס משי, ריקמה, שיבורי, אוריגאמי, טלאים,
    ליבוד, קרושה, טכניקות טקסטיליות ושימוש בחומרים חדשים ופרופורציות יצירתיות.  
  • פיתוח עסקי ובניית תמהיל קולקלציה: אוריינטציה שיווקית לעיצוב אופנה. זיהוי הלקוח וצרכיו. זיהוי הפירמה וצרכיה, תהליך התכנון, בניית הקולקציה, קנייה, מעקב, תזמון, תפעול, מכירה.
  • סדנת סטיילינג: העברת המסר והרעיון של המעצב דרך המקום והפרזנטציה האישית בשילוב רעיונות יצירתיים להשגת המראה השלם.
  • טכנולוגיה: לימוד טכנולוגיות התפירה החל מהכרת מכונות תעשייתיות וכלה בטכניקות מורכבות של תפירה.
  • עיצוב טקסטיל: פיתוח רעיונות עיצוביים להדפסה בשיטת הדפס משי ויישומם.
  • איור אופנה: הקניית יסודות באיורי אופנה, שכלולם ופיתוחם עד לרמת סגנון אישי.
    סגנון טכניקות של צביעה, קולאז'ים, הבעה גרפית, טקסטורות וחומרים בשילוב תוכנות גרפיות ממוחשבות.
  • דיגום חופשי: בניית גזרות ועיצוב דגמים בתלת-מימד. שיטת הדיגום החופשי משלימה את התדמיתנות בשטח ופותחת אפשרויות חדשות להבנת העיצוב התלת-מימדי.
  • סדנת עיצוב תיקים: למידת טכניקות התיקים ועיצובם.
  • טרנדים: מחקר וזיהוי טרנדים אופנתיים דרך אתרי האינטרנט, תחזיות אופנה ומחקרי שוק.
  • מפרטים טכניים: הקורס עוסק במפרטים טכניים של בגד, מעיצוב מדוגם לגזרה, הגשמת חלום עיצובי לתלת מימד.

  • פיתוח מותג אישי: סטודיו לאופנה שנתי בו יצטרכו הסטודנטים לעצב קולקציה עדכנית בעלת כתב יד אישי מתוך מגוון נושאים רלוונטים.

  • סטודיו אופנה ישראלית: סטודיו לאופנה בו יצטרכו הסטודנטים להתחקות אחר מוטיבים ישראליים ולעצב בהשראתם קולקציה עדכנית בעלת כתב יד ישראלי.

  • סטודיו בגדי ים וחוף – סטודיו לאופנה בו יעצבו הסטודנטים קולקציה של בגדי ים וחוף לפי טרנדים ותחזיות לשנה הבאה קורס משלב תכנים מתעשיית האופנה.

  • סטודיו בגדי ילדים - סטודיו לאופנה בו יעצבו הסטודנטים קולקציה של בגדי ילדים  לפי טרנדים ותחזיות לשנה הבאה, קורס משלב תכנים מתעשיית האופנה.

  • סטודיו תלבושות לתיאטרון- סטודיו בו ילדמדו הסטודנטים להתמודד ולעצב בגדי תיאטרון לפי תכני משחק וחוקי הבמה

  • סדנת REFORM ACCESSORIES: סדנה חווייתית בה ילמדו הסטודנטים לעסוק בחומרים מעולם האביזרים, טכניקות וצביעות שונות במטרה לעצב אביזרי גוף.

  • אנגלית: פיתוח היכולת לקרוא ולהבין טקסטים מתחום ההתמחות.

לימודים עיוניים באמנות:

מבוא לאמנות מודרנית: הקורס ידון בזרמים ובתנועות האמנותיות העיקריות אשר התפתחו מאז תנועת ההשכלה והמהפכה התעשייתית ועד סוף המאה ה- 19. יושם דגש על הבנת הרעיונות המנחים של הקבוצות השונות ועל ההבדלים ביניהם. יודגש תהליך ההתפתחות וגיבוש הקו האישי של האמנים השונים.

מבוא לאמנות המאה ה- 20: הקורס ידון בזרמים ובתנועות האמנותיות העיקריות אשר התפתחו במחצית הראשונה של המאה העשרים. יושם דגש על הבנת הרעיונות המנחים של הקבוצות השונות ועל הכרת הטקסטים אשר הן כתבו. יודגש תהליך ההתפתחות וגיבוש הקו האישי של האומנים השונים.

נקודות ציון בתולדות האמנות: הקורס יוקדש לעיון בציוני דרך עיקריים בתולדות האמנות המערבית, מאז המאה השביעית לפנה"ס ועד המאה השבע עשרה לספירה. הדיון יהיה כרונולוגי במהותו, כאשר כל אחד מהפרקים יילמד תוך בחינת זיקתה של האמנות הן לאירועים, למהלכים ולהלכי הרוח התקופתיים (ובמקרים מסוימים גם לעולמו הפרטי של היוצר) והן לאמנות העבר. במילים אחרות, יצירות מתחומי הציור (והצילום), הפיסול והאדריכלות תיבחנה בהקשרים השונים (חברתיים וכלכליים, טכנולוגיים ומדעיים, מדיניים ודתיים, תרבותיים ואמנותיים) שבהם נעשו ושאליהם יועדו, מחד, וכחוליה בשרשרת של תולדות האמנות, מאידך.

פרוסמינריונים:

אופנה ואמנות

הקורס יעסוק ביחסים ההדדיים בין אופנה לאמנות מודרנית ועכשווית: אמנים שמתנסים בעיצוב אופנה, שמציגים במגזינים לאופנה, ושמתמקדים בעולם האופנה כנושא בעבודתם. ומנגד, מעצבי אופנה שמשתמשים באמנות כמקור השראה, מציגים במוזיאונים לאמנות, ומעלים את השאלה: האם ניתן להתייחס אל אופנה כאל אמנות? בנוסף, נלמד כיצד כותבים עבודה אקדמית, משלב איסוף החומר וגיבוש שאלת המחקר ועד לכתיבה ולהגשה הסופית.

 

שעורים מונוגרפיים – חובה:

  • תולדות הלבוש: הקורס יסקור את התפתחות סגנונות הלבוש התקופתיים לגבר ולאישה על רקע תרבות התקופה, תהליכים חברתיים-פוליטיים וזרמים באמנות.
  • תרבות חזותית ותקשורת - מבוא לתקשורת המונים: מטרת הקורס להכיר את שלבי התפתחות השפה והדפוס. לזהות את ההשלכות התרבותיות של אמצעי התקשורת השונים. לזהות את גורמי מהפכת המידע והשלכותיה הפילוסופיות והמעשיות.
  • סוגיות באמנות בת זמננו: הקורס יבחן את הזיקה בין האמנות העכשווית לעידן הפוסטמודרני ויציג את האמנות העכשווית כשורה של מסמנים בולטים של הפוסטמודרניזם. נדון במעבר מאמנות מודרנית בשיאה לאמנות רעיונית. מעבר מאמנות מופשטת לאמנות ריאליסטית קונקרטית. נדון בחומרים חדשים כמו אדמה, אור, גוף ומיצג ובנושאים חדשים כמו צריכה, אורבניזם, הפרשות וגבולות הגוף. נבחן את בעיית הזהות. ייצוגים חדשים של אישה וייצוגים של קהילות שונות ובעלי יכולת להשתנות עד להפיכתם ל- cyburg. נעמוד על בעיית המציאות: הרצון לתיעוד, מיון ומשמעות של ארכיון ויציאה מאותן התבניות ליצירת מציאות מדומה.
  • אמנות ישראלית: הקורס יעסוק בהתפתחות האמנות הישראלית מראשיתה ועד לשנות ה- 70 של המאה ה- 20. נעמוד על הקשרים בין התמורות באמנות הישראלית לבין המהלכים הפוליטיים-חברתיים. ידונו האמנים והמגמות המרכזיות בתולדות האמנות הישראלית.
  • האריג ושימושיו: הקורס ידון בתפקידיו ושימושיו של האריג בתקופות השונות של ההיסטוריה.
  • פרוייקט הגמר בעיצוב אופנה יוגש בצירוף עבודה עיונית.

 


*המידע מעודכן לשנת הלימודים תשע"ט 2018 - 2019