עיצוב לתיאטרון

במסגרת קורס של שנה ג' בהנחיית יובל כספין ונטליה ויגדורציק הוזמנו הסטודנטים לעצב תלבושות תיאטרון לדמויות מתוך המחזמר 'עלובי החיים' בשיתוף תיאטרון 'הבימה'.

 

כל סטודנט חקר את התקופה, סגנון החיים, התרבות, האמנות, האופנה והמצב החברתי שעל הרקע שלהם מתרחשת עלילת המחזמר,  וכן עשה מחקר מעמיק על האופי, המעמד החברתי, המראה חיצוני וסגנון הלבוש של 5-6 דמויות מתוך ההצגה.  בהמשך התקיים מפגש בתיאטרון 'הבימה' עם הבמאי משה קפטן ומעצבת התלבושות.

 


מימין לשמאל - הדגמים של דניאל המלי, נעה מדר, אביגייל וינברג

 

נפגשנו עם יובל כספין וביקשנו לשמוע ממנו על העולם העיצוב לתיאטרון שהביא אלינו למחלקה השנה.

 

מה הביא אותך לעצב לתיאטרון בארץ?

אני מעצב תלבושות תיאטרון משנת 1979 למעשה עיצבתי תיאטרון לפני שעיצבתי אופנה .כמי שמגיע גם מקדמת הבמה ומאהבה גדולה לתיאטרון זה היה סדר העדיפות שלי.

 

מה ההבדל בין עיצוב ללקוחות בסטודיו לאופנה ועיצוב תלבושות לתיאטרון?

בין עיצוב אופנה לעיצוב תיאטרון כמעט ואין קשר. הקשר הוא בעיקר מהחומר, הבדים, הטקסטיל והצבע . באופנה אתה מחוייב ל "צו אופנה"  או לצרכים של הקהל שלך. 
בתיאטרון כל מחזה לגופו ועם כל מחזה משתנה התקופה ומשתנה הבמאי (שהוא במקביל ה "לקוחה" ). גם בתיאטרון אפשר ליצור טביעת אצבע עיצובית אך בדרך כלל מעצבי במה לא מעצבים אופנה וההיפך .
למעשה, בארץ, אני היחיד שמקמבן את שני התחומים החל מ 1982. בשנתיים האחרונות עושה זאת גם מאור זגורי.

 


מימין לשמאל - הדגמים של נעם בורשט, קרן רבינוביץ' ודנה סטר

 

מה מקומו של קורס עיצוב לתיאטרון בלימודי עיצוב אופנה. מה לדעתך הוא תורם לסטודנטים?

היתרונות החשובים של הקורס הזה הן התוצאות שלו. בשנה שלישית, עם כל הידע הטכני שיש בידי הסטודנטים, הם "יוצאים להרפתקאה". יוצאים מהקופסה. מעצבים בגד לדמות ספציפית, לתקופה ספציפית ומציירים קבוצת תלבושות להצגה, כך שניתן יהיה להבין את תפיסתם או את חתימת כתב ידם כמעצבים ולחשוף את האינטרפרטציה שלהם ... חלקם אולי יפנו לנושא וחלקם ילמדו לעבוד בקולקציית הגמר שלהם מול הסיפור שהם מספרים. 

 


יובל כספין. צילום: אילן בשור