לימודי החינוך וההוראה

ראש המחלקה לחינוך והוראה ומוביל דיגיטלי: ד"ר ארז פורת

הוראה במאה ה-21 מורכבת ומאתגרת מאשר בעבר, מושפעת מהתמורות העולמיות חסרות התקדים של הגלובליזציה, ממהירות התפתחות הידע, מהפצתו וזמינותו כחלק מהמהפכה הטכנולוגית, וממקומו של הפרט במציאות זו. מצופה כי מורים חדשים שסיימו זה עתה את לימודי הכשרת המורים יהוו את חוד החנית של חדשנות בהוראה עם השתלבותם בבתי הספר ומתווה ההכשרה ללימודי הוראה החדש מדגיש שבסיס הידע של אנשי חינוך הוא: דיסציפלינארי, התפתחותי, פדגוגי-דידקטי, פדגוגי-טכנולוגי.
 

המוסד האקדמי ויצו חיפה מכשיר לתעודת הוראה במקצועות העיצוב – תקשורת חזותית, צילום, ארכיטקטורה, עיצוב אופנה לבית הספר העל-יסודי (ז'-יב'). בלימודי החינוך וההוראה מתקיים שילוב הדוק בין רכיבי ליבת ההכשרה בתחומי הדיסציפלינה, החינוך וההכשרה המעשית להוראה.
 

צוות המרצים המיומן מתחומי מדעי החברה, הרוח, פדגוגיה ודידקטיקה, אמנות ועיצוב שואף לספק לסטודנטים הכשרה אקדמית מיטבית להתמחות בלימודי הוראת הדיציפלינה. קורסי החינוך נועדו להבנות אינטגרציה בין ידע תיאורטי לידע פרקטי הנלמד מתוך חוויות, התנסות ולמידה מתוך עשייה ומכוונים לחיבור אינטגרטיבי בין הלימודים התיאורטיים של מדעי החינוך אל הידע הפרקטי של מעשה הוראת המקצוע. זאת כבסיס להתנסות בשדה של המתכשרים להוראה ותרגום "התיאוריה למעשה" במסגרת ההכשרה הקלינית.

 

במהלך לימודי החינוך וההוראה, הסטודנטים מתרגלים מיומנויות חשובות המותאמות לצורכי המאה ה-21 שיסייעו להם בחיים ובעבודה כמורים בעתיד –חשיבה ביקורתית, מיומנויות חברתיות ורגשיות, זיהוי בעיות ופתרונן, גמישות והסתגלות למצבים של חוסר וודאות, חדשנות ויצירתיות, חיפוש מידע, ניהול פרויקטים ולמידה עצמאית, שיתופיות בכל הרמות ועבודת צוות, שימוש מושכל בטכנולוגיה, תפוקתיות, מנהיגות ואחריות. בקורסי הדידקטיקה של הוראת המקצוע, הסטודנטים לומדים לשלב שימוש אפקטיבי בטכנולוגיה להשגת מטרות חינוכיות ולפתח מערכי שיעור ותכניות לימודים משולבות למידה דיגיטלית במקצוע. את ההתנסות המעשית בהוראה הסטודנטים מקיימים בבתי ספר, בהוראה מרחוק, במעבדות יצירה ומייקרים, משלבים התנדבות בקהילה, מנחים אוכלוסיות מגוונות ובעלות צרכים מיוחדים. 

הלמידה הדיגיטלית היא משמעותית בהכשרת המורים במכללה הן בחוויית הלמידה של הסטודנט והן בהכשרת הסטודנט. מרבית הקורסים הנלמדים בלימודי החינוך וההוראה נלמדים בדגמי הוראה דיגיטליים והיברידיים המשלבים מינונים שונים של למידה א-סינכרונית, סינכרונית ופרונטלית ומתודות הוראה מגוונות.

 

ייחודיות התוכנית

לצד לימודי העיצוב במחלקות העיצוב, לתכנית הלימודים הייחודית בלימודי החינוך, יש ערך מוסף רב לבוגרי המכללה. השילוב הייחודי בין לימודי העיצוב ללימודי החינוך הופך את הבוגרים לבעלי איכויות גבוהות יותר לעומת הכשרה חינוכית כללית לתעודת הוראה שכן בהיותם מורים-מעצבים-אמנים, "ארגז הכלים" המקצועי שלהם, הן התיאורטי והן המעשי עשיר, מגוון יותר ורב תחומי.

לימודי החינוך לעיצוב ותעודת ההוראה מקנה לבוגרי המכללה אפשרות תעסוקתית נוספת בעתיד כמורים וכמרצים לעיצוב במערכות חינוך.  ההתמקצעות בידע עיצובי ובהכשרה חינוכית תיאורטית והתנסותית במהלך הלימודים בשדה החינוכי, המשלבת רכיבי לימודים מתחומי הדיסציפלינה, החינוך והפדגוגיה, הוא יתרון משמעותי לבוגרים גם בהשתלבות בחברות וארגונים ציבוריים ופרטיים העוסקים בפיתוח, עיצוב והפקה של תוצרים חינוכיים, לימודיים והדרכתיים, חומרי למידה דיגיטליים, בעיצוב סביבות למידה חדשניות ובעיצוב מרחבי למידה פיזיים ווירטואליים.

 

מטרות התוכנית

במציאות העכשווית, המורה אינו עוד מקור הידע העיקרי של הלומד אלא מנחה, מנווט ומכוון את תהליכי הלמידה, החשיבה והבניית הידע.

בוגרי המכללה שהם מעצבים מורים, ה"חושבים עיצובית", משלבים את עקרונות ודרכי החשיבה העיצובית כגישה פדגוגית בעיצוב תהליכי הוראה ממוקדי לומדים, בעיצוב חוויות למידה משמעותיות ומערבות, בעיצוב סביבות למידה, בעיצוב תכני למידה וטיפוח מיומנויות חשיבה שונות: חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית, איסוף והערכת מידע, שימוש ביסודות השפה החזותית.

בוגרי התכנית בעלי תעודת הוראה במקצועות העיצוב, עושים שימוש באמצעי הוראה מגוונים, בתוכנות, בכלים ובטכנולוגיות מתקדמות וחדשניות בתחום המולטימדיה והתקשורת החזותית ובעלי יכולת הנחיית פרויקטים עיצוביים שונים.

 

תוכנית הלימודים

תוכנית ההכשרה להוראה נבנתה כך שרכיבי הליבה ותכנים מחייבים בתחומי החינוך, ההוראה וההכשרה המעשית, משתלבים בתחומי הדעת העיצוביים שונים. מעבר לכך, התכנית מקדמת את הכשרת הסטודנטים לשילוב טכנולוגיות בדרכי ההוראה והלמידה באמצעות פדגוגיות מתאימות ופרקטיקות בהוראה מרחוק והתנסות הסטודנטים בהוראה דיגיטלית סינכרונית וא-סינכרונית במסגרת ההתנסות בהוראה. לימודי החינוך וההוראה מקדמים הכשרה ליזמות וחדשנות חינוכית באמצעות פיתוח יוזמות, תכנים ותוצרים חינוכיים מבוססי פרויקטים, תוך יישום ידע וכישורים מקצועיים ומעודדת תכנון ויישום אינטגרטיבי, רב-תחומי ובינתחומי, המתאימות למורכבות של מקצועות העתיד ולסביבת העבודה המשתנה. 

 

תכנית הלימודים בפריסה לפי שנים

*המידע מעודכן לשנת הלימודים תשפ"ב 2021-2022