לימודי החינוך וההוראה

ראש המחלקה לחינוך והוראה: ד"ר ארז פורת

אודות המחלקה

במציאות העכשווית, המורה אינו עוד מקור הידע העיקרי של הלומד אלא מעצב, מנחה ומכוון את תהליכי ההוראה והלמידה, החשיבה והבניית הידע. בוגרי המכללה שהם מעצבים מורים, ה"חושבים עיצובית", משלבים את עקרונות ודרכי החשיבה העיצובית כגישה פדגוגית בעיצוב תהליכי הוראה ממוקדי לומדים, בעיצוב חוויות למידה משמעותיות ומערבות, בעיצוב סביבות למידה, בעיצוב תכני למידה וטיפוח מיומנויות חשיבה שונות: חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית, איסוף והערכת מידע, שימוש ביסודות השפה החזותית. בוגרי התכנית בעלי תעודת הוראה במקצועות העיצוב, עושים שימוש באמצעי הוראה מגוונים, בתוכנות, בכלים ובטכנולוגיות מתקדמות וחדשניות בתחום המולטימדיה והתקשורת החזותית ובעלי יכולת הנחיית פרויקטים עיצוביים שונים.

 

המרכז האקדמי ויצו חיפה מכשיר לקבלת תעודת הוראה בחינוך העל יסודי במקצועות העיצוב – גרפיקה, אדריכלות, עיצוב אופנה וצילום. בלימודי החינוך וההוראה מתקיים שילוב הדוק בין רכיבי ליבת ההכשרה בתחומי הדיסציפלינה, החינוך וההכשרה המעשית להוראה.

 

צוות המרצים מתחומי מדעי החברה, הרוח, הפדגוגיה, הדידקטיקה והטכנולוגיה בחינוך, שואף לספק לסטודנטים הכשרה אקדמית מיטבית להתמחות בלימודי הוראת הדיסציפלינה. קורסי החינוך נועדו להבנות אינטגרציה בין ידע תיאורטי לידע פרקטי הנלמד מתוך חוויות, התנסות ולמידה מתוך עשייה ומכוונים לחיבור אינטגרטיבי בין הלימודים התיאורטיים של מדעי החינוך אל הידע הפרקטי של מעשה הוראת המקצוע. זאת כבסיס להתנסות המעשית בהוראה בבתי ספר על-יסודיים של המתכשרים להוראה ותרגום "התיאוריה למעשה" במסגרת ההכשרה הקלינית.

 

אנו מעצימים את מורי העיצוב העתידיים להפוך למורים ייחודיים על ידי שילוב חשיבה עיצובית ועקרונות מדיסציפלינות עיצוב שונות לאורך פרקטיקות ההוראה שלהם, בעיצוב חללי למידה ובפיתוח חומרי למידה ושיעורים. על ידי אימוץ חשיבה עיצובית, הסטודנטים מקבלים נקודת מבט המדגישה אמפתיה והבנה של צרכי התלמידים, ומאפשרת להם להתאים את ההוראה בהתאם לצורך מעורבות מוגברת ותוצאות למידה משופרות. עקרונות עיצוב, כגון אסתטיקה ופונקציונליות, מנחים את יצירתם של מרחבי למידה דינמיים המטפחים שיתוף פעולה, יצירתיות וחשיבה ביקורתית. בנוסף, שילוב חשיבה עיצובית בפיתוח חומרי למידה ושיעורים מאפשר למחנכים לייעל את חווית הלמידה על ידי הצגת מידע בפורמטים ויזואליים, אינפורמטיביים ואינטראקטיביים תוך שימוש בטכנולוגיות שונות הנותנים מענה לסגנונות למידה מגוונים. על ידי מיזוג יצירתיות, אמפתיה וכישורי פתרון בעיות, הבוגרים שלנו יעצבו את עתיד החינוך, וישפיעו לטובה על חייהם של תלמידיהם והתחום בכללותו.

 

במהלך לימודי ההכשרה בחינוך והוראת העיצוב, הסטודנטים מתרגלים מיומנויות חשובות המותאמות לצורכי המאה ה-21 שיסייעו להם בחיים ובעבודה כמורים בעתיד –חשיבה ביקורתית, זיהוי בעיות ופתרונן, גמישות והסתגלות למצבים של חוסר וודאות, חדשנות ויצירתיות, ניהול פרויקטים ולמידה עצמאית, שיתופיות בכל הרמות ועבודת צוות, מינוף טכנולוגיה וכלים דיגיטליים למטרות הוראה, למידה ותקשורת, אוריינות מידע, אחריות אתית ומוסרית, הבנה והערכה של תרבויות, רקעים ונקודות מבט מגוונות, מנהיגות ואחריות. את ההתנסות המעשית בהוראה במסגרת הלימודים, הסטודנטים מקיימים בבתי ספר, בהוראה מרחוק, משלבים התנדבות בקהילה, יוזמים ומפעילים פרויקטים חינוכיים, מנחים אוכלוסיות מגוונות ובעלות צרכים מיוחדים.

 

הלמידה הדיגיטלית היא משמעותית בהכשרת המורים במכללה הן בחוויית הלמידה של הסטודנט והן בהכשרת הסטודנט. מרבית הקורסים הנלמדים בלימודי החינוך וההוראה נלמדים בדגמי הוראה דיגיטליים והיברידיים המשלבים מינונים שונים של למידה א-סינכרונית, סינכרונית ופרונטלית ומתודות הוראה מגוונות.

 

תוכנית הלימודים

תוכנית ההכשרה להוראה נבנתה כך שרכיבי הליבה ותכנים מחייבים בתחומי החינוך, ההוראה וההכשרה המעשית, משתלבים בתחומי הדעת העיצוביים שונים. מעבר לכך, התכנית מקדמת את הכשרת הסטודנטים לשילוב טכנולוגיות בדרכי ההוראה והלמידה באמצעות פדגוגיות מתאימות ופרקטיקות בהוראה מרחוק והתנסות הסטודנטים בהוראה דיגיטלית סינכרונית וא-סינכרונית במסגרת ההתנסות בהוראה. לימודי החינוך וההוראה מקדמים הכשרה ליזמות וחדשנות חינוכית באמצעות פיתוח יוזמות, תכנים ותוצרים חינוכיים מבוססי פרויקטים, תוך יישום ידע וכישורים מקצועיים ומעודדת תכנון ויישום אינטגרטיבי, רב-תחומי ובינתחומי, המתאימות למורכבות של מקצועות העתיד ולסביבת העבודה המשתנה.

 

מערך הלימודים

לצד לימודי העיצוב במחלקות העיצוב, לתכנית הלימודים הייחודית בלימודי החינוך, יש ערך מוסף רב לבוגרי המכללה. השילוב הייחודי בין לימודי העיצוב ללימודי החינוך הופך את הבוגרים לבעלי איכויות גבוהות יותר לעומת הכשרה חינוכית כללית לתעודת הוראה שכן בהיותם מורים-מעצבים-אמנים, "ארגז הכלים" המקצועי שלהם, הן התיאורטי והן המעשי עשיר, מגוון יותר ורב תחומי.

לימודי החינוך לעיצוב ותעודת ההוראה מקנה לבוגרי המכללה אפשרות תעסוקתית נוספת בעתיד כמורים וכמרצים לעיצוב במערכות חינוך.  ההתמקצעות בידע עיצובי ובהכשרה חינוכית תיאורטית והתנסותית במהלך הלימודים בשדה החינוכי, המשלבת רכיבי לימודים מתחומי הדיסציפלינה, החינוך והפדגוגיה, הוא יתרון משמעותי לבוגרים גם בהשתלבות בחברות וארגונים ציבוריים ופרטיים העוסקים בפיתוח, עיצוב והפקה של תוצרים חינוכיים, לימודיים והדרכתיים, חומרי למידה דיגיטליים, בעיצוב סביבות למידה חדשניות ובעיצוב מרחבי למידה פיזיים ווירטואליים.

 

תכנית הלימודים בפריסה לפי שנים

 


צור קשר עם המחלקה


*המידע מעודכן לשנת הלימודים תשפ"ב